Підвищення норм палива за рух у заторах і час «пік»: документальне оформлення та застосування

Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Мінтрансу від 10.02.1998 р. № 43 (далі ― Норми витрат палива), передбачають підвищення для автомобілів, які рухаються в заторах, у час «пік», у напружених дорожніх умовах. Оскільки, як правило, це короткі відстані, незрозуміло, як саме застосовувати такий коригуючий коефіцієнт. Розберімося на прикладі

Норми витрат палива передбачають можливість установлення надбавок:

  • за роботу, яка потребує частих зупинок (у середньому частіше ніж раз на кілометр пробігу), роботу в напружених дорожніх умовах міст, пов’язану із частими зупинками (у центрі міст), і поїздки на короткі відстані (до 5 км) із тривалими перервами між поїздками (одна година й більше) — до 10%, а під час перевезень на короткі відстані (з тривалими перервами між поїздками з вимкненим двигуном перед кожною поїздкою на годину й більше) залежно від середньої довжини поїздки — від 10% до 40% (пп. 3.1.5);
  • за роботу, що вимагає понижених швидкостей (до 20 км/год), під час руху в заторах, у т.ч. у час «пік» (у центрі міста), та в разі ускладнення руху, обумовленого проведенням дорожніх ремонтних робіт, — до 10% (пп. 3.1.6).

Як зазначено в примітках до названих підпунктів, норми витрат палива підвищуються лише для відповідної частини маршруту з наведеними вище умовами.

Застосування коригуючих коефіцієнтів із пп.пп. 3.1.5, 3.1.6 Норм витрат палива можливе, якщо факт руху в зазначених умовах належно задокументовано.

По-перше, порядки застосування зазначених коефіцієнтів мають бути затверджені наказом (розпорядженням) керівника підприємства. Зокрема в ньому потрібно прописати, хто повинен робити відмітки про рух у напружених умовах та який розмір підвищення застосовувати в таких випадках.

По-друге, у дорожніх листах (інших звітних документах) має бути зафіксовано відстань, коли автомобіль рухався в заторі, у час «пік» чи на ділянках, де ведуться ремонтні роботи. Хто це має зробити?

Мінтранс рекомендує, навіть коли водій самостійно виконував завдання, відповідність зазначених у подорожньому листі умов руху (що є підставою для застосування коефіцієнтів із пп.пп. 3.1.5 і 3.1.6 Норм витрат палива) необхідно підтверджувати підписом відповідальної посадової особи, призначеної відповідним наказом (розпорядженням) по підприємству (лист від 10.11.2009 р. № 5391-01/07/19-09).

По-третє, підвищення за роботу в умовах, передбачених пп. 3.1.6 Норм витрат палива, не застосовується одночасно з підвищенням за роботу в кар’єрах, їзду по полях, на лісових і степових ділянках, по пересічній місцевості (пп. 3.1.7) і за роботу в надважких дорожніх умовах у період сезонного бездоріжжя, снігових заметів, снігопаду, паводків, інших стихійних лих (пп. 3.1.8), а пп.пп. 3.1.5 і 3.1.6 не можуть застосовуватися одночасно з підвищенням під час навчальної їзди за пп. 3.1.12 цих Норм.

Проілюструємо на прикладі.

Приклад

Для автомобіля Skoda Octavia (об’єм двигуна — 1984 см3), тип КП — 5М, тип кузова — 5-дверний хетчбек, маса спорядження — (1180/1820 кг), підприємство встановило базову лінійну норму — 8,5 л/100 км.

Пробіг автомобіля за день за показниками спідометра й даними з подорожнього листа ― 62 км (у подорожньому листі є відмітка про рух у заторі протягом 4 км та про рух поза межами міста — 30 км).

Автомобіль експлуатувався в м. Житомир (у ме­жах міста — 32 км, у т.ч. в час «пік» ― 4 км, і поза межами міста — 30 км), у салоні встановлено кондиціонер (протягом дня температура коливалася від +22°C до +25°C).

Під час визначення нормативних витрат палива враховуються надбавки:

  • за роботу в міських умовах ― 9% (пп. 3.1.4 Норм витрат палива);
  • на охолодження салону при температурі від +20°C до +25°C (включно) ― 5%. Згідно з Приміткою 1 до пп. 3.1.13 Норм витрат палива, підвищення дорівнює 5% ((5% х (2000 см3 : 1984 см3));
  • за рух у час «пік» ― 6% (за частину маршруту в таких умовах).

Окрім того, норми витрат палива зменшуються за частину маршруту поза межами міста на 15 %.

Підсумувавши надбавки, отримуємо сумарний коефіцієнт коригування Норм витрат палива для руху:

  • в умовах міста ― 0,14 ((9% + 5%) : 100%), а нормативна витрата палива на 100 км ― 9,7 л ((8,5 л + (8,5 л х 0,14));
  • у час «пік» ― 0,2 ((9% + 5% + 6%) : 100%), а нормативна витрата палива на 100 км ― 10,2 л ((8,5 л + (8,5 л х 0,2));
  • поза межами міста ― -0,1((5% - 15%) : 100%), а нормативна витрата палива на 100 км ― 7,7 ((8,5 л - (8,5 л х 0,1)).

Тоді нормативна витрата палива на 62 км становить (28 км х 9,7 л/100 км) + (4 км х 10,2 л/100 км) + (30 км х 7,7 л/100 км) = 5,4 л.

Отже, підвищення за рух у заторах і час «пік» застосовують до певної частини маршруту, якщо це документально підтверджено відмітками в подорожньому листі. Застосування таких підвищень має бути передбачено наказом (розпорядженням) керівника.

Світлана ЛІСТРОВА,

шеф-редактор
газети «Інтерактивна бухгалтерія»