Як списувати паливо, якщо норми витрат не встановлено

Підприємство придбало новий автомобіль Peugeot 301. Для автомобіля такої моделі норми витрат палива й мастильних матеріалів наказом Мінтрансу від 10.02.1998 р. № 43 (далі — Наказ № 43) не встановлено. За якими нормами в такому випадку списувати пальне?

ВІДПОВІДЬ: Для нових моделей автомобілів норми витрат палива розроблюються Державтотранс­НДІпроектом за заявками заводів-виробників або підприємств — власників автомобілів на договірних засадах.

Якщо новий автомобіль не має істотних конструктивних відмінностей (модель двигуна та конструкція трансмісії) і не відрізняється від базової моделі спорядженою масою та габаритними розмірами, тимчасова лінійна норма витрати палива встановлюється в тому ж розмірі, що й для базової моделі (пп. 2.1.1 Наказу № 43).

Нагадаємо!

Істотними вважають відмінності в моделі (модифікації) двигуна, його основних систем та елементів трансмісії (пп. 2.1.2 Наказу № 43).

Якщо ж автомобіль не має істотних конструктивних відмінностей, але відрізняється від базової моделі спорядженою масою (установлення фургонів, кунгів, додаткового обладнання, бронювання тощо) і не є серійним, тимчасова лінійна норма витрат палива встановлюється в тому самому розмірі, що й для базової моделі, але різниця в споживанні палива враховується шляхом застосування норми на одну тонну спорядженої маси Hg (л/100 т·км) (пп. 2.1.2 Наказу № 43).

А норми на одну тонну спорядженої маси Hg (л/100 т·км) залежать від виду палива та дорівнюють нормам на виконання транспортної роботи Hw і використовуються так само, як і норми на виконання транспортної роботи (п. 1.4 Наказу № 43).

Окрім того, Наказом № 43 передбачено, як визначити норми витрат палива, якщо на автомобіль установлено спеціальне обладнання (пп. 2.1.3 Наказу № 43). А також для газобалонних і газодизельних модифікацій автомобілів й автомобілів, що використовують інші види альтернативного чи сумішевого палива (зокрема паливо, що містить компоненти з відновлюваних джерел енергії, — біопаливо), які не ввійшли до Наказу № 43 (пп. 2.1.4 Наказу № 43).

Оскільки автомобіль Peugeot 301 усе ж має істотні конструктивні відмінності від інших моделей, і норма витрат палива для такої моделі авто не ввійшла до Наказу № 43, то під час визначення норм витрат палива потрібно керуватися пп. 2.1.5 Наказу № 43.

Так, згідно із цією нормою, для нових моделей (модифікацій) автомобілів й автомобілів оригінальної конструкції, яких у Наказі № 43 немає, обладнання, що встановлюється на колісних транспортних засобах, технологічних машин і механізмів, автомобілів під час виконання спеціальної роботи або здійсненні перевезень у специфічних умовах експлуатації, виконанні технологічних операцій установлюються тимчасові та тимчасові індивідуальні, базові, базові лінійні та диференційовані норми витрат палива з уточненням, за необхідності, коефіцієнтів їх коригування. Їх розробляє головний інститут Міністерства інфраструктури України (далі — Міністерство) ДержавтотрансНДІпроектом за заявками заводів-виробників чи підприємств  власників автомобілів на договірних засадах.

Тобто для отримання таких норм потрібно звернутися до ДержавтотрансНДІпроекту з відповідною заявкою. Форма такої заявки на розроблення наведена в додатку Д до Наказу № 43.

Із заповненими зразками заявки на розроблення й ідентифікаційної анкети можна ознайомитися тут.

Розроблені ДержавтотрансНДІпроектом тимчасові лінійні норми діють ЛИШЕ для підприємства (суб’єкта господарювання), яке замовило їх розроб­лення, і НЕ ПОШИРЮЮТЬСЯ на транспортні засоби інших підприємств, організацій (суб’єктів господарювання), у тому числі суб’єктів господарювання, які входять до складу однієї установи, відомства тощо (абз. 2 пп. 2.1.5 Наказу № 43).

Зверніть увагу!

Тимчасові індивідуальні норми розроблюються ДержавтотрансНДІпроектом на один рік (період апробації). Відлік розпочинається з дати підпису підприємством-замовником розроблених норм. Вартість розроблення таких норм становить 700 грн1.

Після закінчення встановленого періоду апробації підприємство-замовник подає розробникові за визначеною ДП «ДержавтотрансНДІпроект» формою дані щодо апробації з наведенням експлуатаційних умов. Після цього термін дії тимчасової індивідуальної норми подовжується. При цьому встановлюється наступний період апробації з можливим її коригуванням (якщо існують дані щодо апробації тимчасових індивідуальних норм у різноманітних природно-кліматичних, дорожніх та інших умовах різних суб’єктів господарювання та необхідність такого коригування).

Тимчасові індивідуальні норми втрачають чинність у разі затвердження Мінінфраструктури за поданням ДП «ДержавтотрансНДІпроект» тимчасових загальних норм і постійних загальних норм. Тимчасові норми розроблюються за заявками заводів-виробників із проведенням повного комплексу випробовувань обґрунтованої кількості зразків техніки та відповідних досліджень. А постійні норми встановлюються за позитивними результатами широкомасштабної апробації в різних регіонах країни та в умовах експлуатації різних підприємств раніше розроблених тимчасових норм або тимчасових індивідуальних норм (абз. 4 пп. 2.1.5 Наказу № 43).

Наостанок лише скажемо: як ми вже зазначали в матеріалі «За якими нормами потрібно списувати паливо» № 37 (46) газети «Інтерактивна бухгалтерія», обов’язку керуватися Наказом № 43 немає. Однак податківці прямо прив’язують норми витрат ПММ до Наказу № 43. Та й судові органи враховують положення цього Наказу.

Тому, якщо Наказом № 43 для нової моделі авто, придбаного підприємством, не встановлені норми, то все ж потрібно звернутися до ДП «Державтотранс­НДІпроект» для розроблення тимчасових індивідуальних. Тому що самостійно розроблені норми на підприємстві навряд чи будуть аргументом для податківців під час визначення розміру списаного палива в податкових витратах.

Максим АНДРІЄВСЬКИЙ,

юрист

1 За усною інформацією ДП «ДержавтотрансНДІпроект».