(коментар до Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженого постановою КМУ від 21.08.2019 р. № 823, далі — Порядок № 823)

Чинний із 30.08.2019

Із 14.05.2019 завдяки постанові Шостого апеляційного адміністративного суду від 14.05.2019 р. у справі № 826/8917/17 скасована постанова КМУ від 26.04.2017 р. № 295, якою було затверджено Порядок здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю. Саме порушення регуляторних процедур під час погодження та прийняття Постанови № 295 стали визначальними, аби визнати її нечинною. Про це читайте у статті «Суд скасував Порядок перевірок Держпраці: наслідки для роботодавців».

А ось цього разу Уряд учинив аналогічно — затвердив новий Порядок № 823 без необхідного погодження від ДРС, а також не взяв до уваги тих зауважень, які раніше мали місце до вже скасованого Порядку № 295.

Що ж нового роботодавцям підготував Порядок № 823?

Підстави для перевірок

У п. 2 Порядку № 823 знову зазначено, що заходи держконтролю за додержанням законодавства про працю здійснюють у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. І це при тому, що ч. 4 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р. № 877-V (даліЗакон № 877) узагалі не містить таких видів контролю, а натомість указує на підстави для здійснення планових і позапланових заходів контролю.

Щодо підстав для інспекційних відвідувань, то вони істотно не змінилися. Зокрема, їх перелік див. у п. 5 Порядку № 823.

Своєю чергою, уточнили, що підставою для інспекційного відвідування може слугувати повідомлення посадових осіб органів держнагляду (контролю), правоохоронних органів, якщо вони виявили під час виконання своїх повноважень ознаки порушень законодавства про працю, але тільки у частині неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин.

До того ж дещо перетасували перелік інформації від держорганів, які можуть слугувати підставою для інспекційного відвідування:

1) прибрали: відомості від ДФС про роботодавців, які мають заборгованість із ЄСВ у розмірі, що перевищує мінімальний страховий внесок за кожного працівника;

2) скоригували: дані з ПФУ про роботодавців, які нараховують зарплату 30 і більше відсоткам працівників у розмірі, меншому за мінімальну. Раніше таку відсоткову межу не вказували.

Тим часом інспекційні відвідування мають проводитися лише з питань виявлення неоформлених трудових відносин, якщо Держпраці отримало інформацію:

  • від ДПС та її територіальних органів про:
    • невідповідність кількості працівників обсягам виробництва (виконаним роботам, наданим послугам) до середніх показників за відповідним видом економічної діяльності;
    • факти порушення законодавства про працю, виявлені під час виконання повноважень;
  • від ПФУ та його територіальних органів про:
    • фізосіб, які виконують роботи (надають послуги) за ЦПД в одного роботодавця понад рік;
    • роботодавців, у яких 30 і більше відсотків фізосіб працюють на умовах ЦПД.

Загалом перелік підстав для візиту інспектора праці збільшився, і до нього включено такі з них:

  • за дорученням Прем’єр-міністра України;
  • за зверненням Уповноваженого ВРУ з прав людини;
  • за запитом народного депутата;
  • у разі невиконання вимог припису.

Права інспекторів праці