НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ, ЩО ЗДІЙСНЮЄ ДЕРЖАВНЕ РЕГУЛЮВАННЯ У СФЕРІ ЕНЕРГЕТИКИ

ЛИСТ

від 02.07.2013 р. № 4351/26/47-13

Щодо надання роз'яснень

Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (далі - НКРЕ), розглянула листи Сектору НКРЕ у Вінницькій області від 22.05.2013 № 30-01-12,36/120 та від 31.05.2013 № 30-01-12,36/133 щодо надання роз'яснень та в межах своєї компетенції повідомляє.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про електроенергетику" споживання енергії можливе лише на підставі договору з енергопостачальником.

Згідно з частиною першою та другою статті 11 Закону України "Про метрологію та метрологічну діяльність" (далі - Закон) засоби вимірювальної техніки можуть застосовуватися, якщо вони відповідають вимогам щодо точності, встановленим для цих засобів, у певних умовах їх експлуатації.

Засоби вимірювальної техніки, на які поширюється державний метрологічний нагляд, дозволяється застосовувати, випускати з виробництва, ремонту та у продаж і видавати напрокат лише за умови, якщо вони пройшли повірку або державну метрологічну атестацію.

Положеннями статті 20 Закону встановлено, що державний метрологічний контроль і нагляд стосовно засобів вимірювальної техніки та методик виконання вимірювань поширюється на вимірювання, результати яких використовуються під час, зокрема, обліку енергетичних і матеріальних ресурсів (у тому числі електричної енергії), за винятком внутрішнього обліку, який ведеться підприємствами, організаціями та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності.

Відносини між громадянами (споживачами електричної енергії) та енергопостачальниками регулюються Правилами користування електричною енергією для населення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 26.07.99 № 1357 (із змінами) (далі - Правила).

Згідно з положеннями пунктом 8 Правил прилади обліку електричної енергії (далі - прилади обліку) мають бути встановлені та підключені енергопостачальником.

Отже, енергопостачальник має встановлювати побутовим споживачам прилади обліку електричної енергії, які пройшли повірку або державну метрологічну атестацію.

При цьому, відповідно до пункту 16 Правил у разі сумніву споживача у правильній роботі приладу обліку він може звернутися до енергопостачальника для проведення експертизи. Після оплати споживачем вартості робіт енергопостачальник протягом 20 днів проводить експертизу.

У разі підтвердження експертизою неправильної роботи приладу обліку енергопостачальник відшкодовує споживачу всі витрати, пов'язані з проведенням експертизи.

Положеннями пункту 15 Правил встановлено, що пошкоджені прилади обліку, а також прилади обліку із зірваними або пошкодженими пломбами підлягають експертизі, що проводиться комісією у складі представників енергопостачальника та територіальних органів Держспоживстандарту або спеціалізованими організаціями (підприємствами), які мають право на проведення відповідної перевірки, із залученням представників Держспоживстандарту.

Експертиза приладу обліку, який належить споживачу або за збереження якого він відповідає, здійснюється у присутності споживача.

Відповідно до пункту 3 Порядку визначення розміру і відшкодування збитків, завданих енергопостачальнику внаслідок викрадення електричної енергії, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.2006 № 122, факти пошкодження приладів (систем) обліку, пломб на приладах, а також факти втручання в їх роботу, що призвели до заниження показань, встановлюються спеціалізованими організаціями (підприємствами), які мають право на проведення відповідної перевірки, із залученням представників Держспоживстандарту.

Таким чином, чинним законодавством України передбачено, що у разі сумніву споживача у правильній роботі приладу обліку він має право звернутися до енергопостачальника для проведення представниками енергопостачальника та Держспоживстандарту експертизи приладу обліку (з метою визначення відповідності його метрологічних характеристик вимогам нормативно-технічної документації) та/або для проведення експертизи спеціалізованими організаціями (підприємствами), які мають право на проведення відповідної перевірки (у разі необхідності підтвердження або спростування факту пошкодження приладу обліку).

Разом з тим, згідно з положенням пункту 17 Правил у разі пошкодження, втрати або неправильної роботи приладу обліку з вини споживача він відшкодовує вартість перевірки, ремонту або встановлення нового приладу обліку.

В інших випадках перевірка, ремонт або заміна пошкодженого чи втраченого приладу обліку здійснюється за рахунок енергопостачальника або організації, яка відповідає за збереження приладу обліку.

Отже, якщо за результатами експертизи були виявлені факти пошкодження та/або неправильної роботи приладу обліку не з вини споживача, то позачергова заміна приладу обліку має бути здійснена за рахунок енергопостачальника або організації, яка відповідає за збереження приладу обліку.

Крім того зазначаємо, що за бажанням споживача позапланова заміна приладу обліку може бути здійснена енергопостачальником за рахунок споживача.

Член НКРЕ                                                 К. Теличко