18 грудня 2015

Відколи на веб-сайтах Мінфіну та ВРУ з’явилися тексти законів урядової податкової реформи, — увесь малий і середній бізнес «стоїть на вухах». Це й не дивно, адже, уже традиційно, напередодні Нового року законотворці планують революційні зміни до податкового законодавства, які не оминули й спрощеної системи оподаткування.

У першому оприлюдненому проекті ПКУ йшлося про так звану реформу «Усі основні податки та ЄСВ по 20%». Вона була жорстко сприйнята суспільством і фахівцями в галузі оподаткування, тож автори Урядового проекту пішли на поступки, знизивши, зокрема, ставку ПДФО та єдиного податку.

На момент написання цього матеріалу маємо такі законопроекти:

  • Проект Закону про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні (останній етап проходження: надано для ознайомлення до Комітету ВРУ 14.12.2015 р.);
  • Проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні» (останній етап проходження: надано для ознайомлення до Комітету ВРУ 14.12.2015 р.);
  • Проект Закону про Державний бюджет України на 2016 рік (останній етап проходження: надано для ознайомлення до Комітету ВРУ 14.12.2015).

У чому полягає реформа спрощеної системи в двох словах. Якщо дуже стисло й дуже просто, то реформа спрощеної системи полягає в такому:

1) за новими правилами юрособи не можуть бути платниками єдиного податку (окрім сільгосптоваровиробників, які належатимуть до групи «С» спрощеної системи);

2) фізособи-єдинники поділяються лише на 2 групи: «А» і «Б». Група «А» — це сьогоднішні представники  групи 1 єдиного податку. Група «Б» — модифіковані єдинники  групи 3, для яких будуть установлені жорсткіші обмеження (2 млн грн річний дохід і не більше 10 найманих працівників). Як бачимо, за нової моделі єдинникам  групи 2 місця не знайшлось. Тож ресторатори й дрібні торговці отримали неприємний подарунок до Нового року.

Ставка єдиного податку для групи «А» — до 20% мінзарплати (як раніше було для  групи 2). Ставка єдиного податку для групи «Б» — 18% об’єкта оподаткування. Однак не слід передчасно лякатися. Для єдинників групи «Б» законотворці запропонували особливий механізм визначення бази оподаткування.

Якщо нині єдиним податком обкладається дохід (виручка) єдинника, то база оподаткування за новими правилами визначатиметься як різниця між отриманим доходом (виручкою) та витратами, визначеними шляхом застосування до суми отриманого доходу коефіцієнта.

Розмір коефіцієнта складає:

0,85 — у 2016 році;

0,85 — у 2017 році;

0,65 — у 2018 році;

0,45 — у 2019 і подальші роки.

Для того щоб можна було оцінити зміни й порівняти податкове навантаження за старої та нової моделі обкладення єдиним податком, визначимо ставку єдиного податку для групи «Б», яка вже враховує витратний коефіцієнт 0,85. Складемо просте рівняння, узявши за дохід «1», а «х» — це нова умовна ставка єдиного податку, яка застосовується до виручки. І ось що отримаємо:

1 - (1 × 0,85) × 18% = х

х = 0,027 або 2,7%

Виходить 2,7% — це ставка єдиного податку, яку ми отримали в результаті простого розрахунку й якою оподатковуватиметься дохід (виручка) єдинника групи «Б» за новою моделлю спрощеної системи, запропонованою КМУ. Незрозуміло, правда, чому відразу не можна було встановити ставку єдиного податку 2,7%, якщо витрати незмінні й прямо пропорційні доходу. Нагадаємо, наразі ставка для неплатників ПДВ установлена на рівні 4%, тож хоча б у чистині ставки єдиного податку можна констатувати покращення. Якби ж ще для єдинників не збільшувалася сума ЄСВ.

Розмір ЄСВ для групи «А», як і раніше, єдинник визначатиме самостійно, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску та не менше  розміру мінімального страхового внеску. До речі, максимальна величина ЄСВ розраховуватиметься по-новому — це 25 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (якщо виходити з даних законопроекту про Держбюджет на 2016 рік: 25 × 1378 грн = 34450 грн).

ЄСВ для єдинників групи «Б» становитиме 20% доходу, що підлягає обкладенню єдиним податком, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску (не більше 34450 грн).

За новими правилами єдинники групи «А» і групи «Б» вестимуть Книгу обліку доходів шляхом щоденного, за підсумками робочого дня, відображення отриманих доходів. Тобто облік витрат єдинники не вестимуть.

Схема порівняння нинішньої та нової спрощеної системи оподаткування наведена нижче.

Натисніть на картинку для перегляду в збільшеному вигляді

Натисніть на картинку для перегляду в збільшеному вигляді

Тепер на числовому прикладі проаналізуймо, наскільки зменшиться/збільшиться податкове навантаження на нинішнього єдинника групи 2 та єдинника групи 3 (на ставці 4%) у разі набрання чинності кабмінівської моделі спрощеної системи оподаткування.

Приклад 1

Платник єдиного податку групи 2, суб’єкт ресторанного господарства, має 3 найманих працівників. За звітний 2015 рік отримав дохід у розмірі 360 000 грн. За нинішніми правилами оподаткування, податкове навантаження для єдинника за результатом року становить:

Єдиний податок: 2923,20 грн (1218 грн × 20% МЗП х 12 міс.);

5738,04 грн ((1378 грн × 34,7%)  × 12 міс.).

Якщо такий єдинник у 2016 році провадитиме діяльність на спрощеній системі оподаткування, він повинен буде обрати групу «Б» єдиного податку. За тих самих вихідних даних (дохід 360 000 грн), податкове навантаження для єдинника за результатом 2016 року становитиме:

Єдиний податок: (360 000 грн - (360 000 грн × 0,85) × 18%) = 9720,00 грн

10800,00 грн (360 000 грн - (360 000 грн × 0,85) × 20%).

У відсотковому співвідношенні нинішнє податкове навантаження на єдинника групи 2 становить близько 2,4%, а за новими правилами цей показник збільшиться більш ніж удвічі — до 5,7%. Отже нинішнім єдинникам групи 2 податкова реформа, безумовно, буде не до вподоби.

Приклад 2

Платник єдиного податку групи 3, неплатник ПДВ на ставці єдиного податку 4% займається наданням послуг із ремонту комп’ютерного обладнання, має 12 найманих працівників. За звітний 2015 рік отримав дохід у розмірі 800 000 грн. За нинішніми правилами оподаткування, податкове навантаження для єдинника за результатом року становить:

Єдиний податок: 32000 грн (800 000 грн × 4%);

5738,04 грн (478,17 грн × 12 міс.).

Якщо такий єдинник у 2016 році провадитиме діяльність на спрощеній системі оподаткування, він повинен буде обрати групу «Б» єдиного податку. За тих самих вихідних даних (дохід 800 000 грн), податкове навантаження для єдинника за результатом 2016 року становитиме:

Єдиний податок: 21600 грн (800 000 грн - (800 000 грн × 0,85) × 18%);

24000 грн (800 000 грн - (800 000 грн × 0,85) х 20%);

У відсотковому співвідношенні нинішнє податкове навантаження на єдинника групи 3 становить близько 4,7%, а за новими правилами цей показник збільшиться до 5,7%. Отже для єдинників групи 3 податкова реформа також не є вигідною, щоправда, не так відчутно, як для єдинників групи 2.

Висновок: безумовно, допоки депутати ВРУ не проголосують за остаточний законопроект податкової реформи, зарано робити будь-які висновки. Однак попередній аналіз законопроектів показав: як би прикро то не звучало, курс можновладців на знищення малого та середнього бізнесу видно неозброєним оком. Отож, мужаймося…

Євген КОШОВИЙ,

незалежний податковий консультант