Новини публікуються мовою оригіналу

НБУ, занепокоївшись зростанням із кінця 2015 року отримання готівкових коштів за допомогою платіжних карток, у листі від 13.04.2016 р. № 25-0004/31760 (далі — Лист) повідомив про вжиття певних заходів банками щодо попередження отримання кримінальних доходів. Зокрема, у Листі наведено й результати статистичного нагляду.

НБУ наводить такі приклади загрозливих ситуацій:

1) надходження фізособі на картковий рахунок коштів із призначенням «поворотна фінансова допомога», договір безвідсоткової позики при цьому укладено між фізособою та юрособою на строк протягом 3-х років. При перевірці руху коштів юридичної особи встановлюється банком такий факт: 90% від надходжень на рахунок юрособі перераховується фізособі саме з цим призначенням. Після надходження коштів на рахунок фізособи, вони переводились у готівку в найближчі дні;

2) надходження фізособі на картковий рахунок коштів із призначенням «під звіт» із рахунків декількох юридичних осіб (клієнтів різних банків) відповідно до договорів доручення, укладених між фізичними та юридичними особами. При цьому:

  • із кожною фізичною особою в один день укладається декілька договорів доручення з однією з юросіб;
  • кожен із договорів доручення з однією з юросіб передбачає надходження коштів із рахунків цієї юридичної особи, відкритих у різних банках, на різні карткові рахунки однієї фізичної особи;
  • кошти з рахунків юросіб одночасно надходять на різні карткові рахунки фізичних осіб у сумі меншій, ніж визначена ст. 15 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 р. № 1702-VII, проте загальна сума надходжень протягом одного дня на рахунки однієї фізичної особи перевищує 150 тис. грн.

При цьому за результатами аналізу руху коштів за рахунками юридичних осіб установлено: понад 90% усіх надходжень на їх рахунки у вигляді сплати за товар або переуступки боргу юридичні особи перераховували на карткові рахунки фізичних осіб.

Окрім цього, у Листі викладено перелік ознак сумнівного суб’єкта господарювання, від якого здійснюється надходження коштів, серед яких:

  • із дня держреєстрації пройшло не більш як рік;
  • незначний розмір статутного капіталу;
  • засновник і керівник та/або бухгалтер в одній особі;
  • регулярне отримання готівкових коштів одразу (або на наступний день) після надходження на картковий рахунок тощо.

Тому банки здійснюватимуть заходи щодо вивчення клієнтів, у т.ч. суті їх діяльності, аналізу їх фінансового стану, мети проведення фінансових операцій не тільки щодо фінансових операцій із готівкою, а й щодо фінансових операцій, які здійснюються в безготівковому вигляді, а також здійсненню достатніх заходів для запобігання та протидії легалізації кримінальних доходів, провадженню ризикової діяльності.

НБУ наголошує, що банки мають право відмовити 1 у:

  • проведенні фінансової операції в разі, якщо така операція містить ознаки такої, що згідно із Законом підлягає фінансовому моніторингу;
  • установленні (підтриманні) ділових відносин (у т.ч. шляхом розірвання ділових відносин) або здійсненні фінансової операції в разі ненадання клієнтом необхідних для вивчення клієнтів документів чи відомостей або встановлення клієнту неприйнятно високого ризику за результатами оцінки чи переоцінки ризику.

1Ст. 10 Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» від 14.10.2014 р. № 1702-VII.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»