Державна служба статистики України в листі від 10.09.2014 р. № 15.1-14/340-14 роз’яснила основні методологічні засади проведення державного статистичного спостереження за змінами цін (тарифів) на споживчому ринку для розрахунку індексу споживчих цін, зазначивши, зокрема, таке:
- методологія розрахунку індексу споживчих цін, яка використовується органами державної статистики України, повністю відповідає міжнародним стандартам і є загальноприйнятою в європейській практиці;
- індекси споживчих цін розраховуються на основі інформації про ціни (тарифи) на споживчі товари (послуги);
- підприємства торгівлі (сфери послуг) визначаються для спостереження шляхом складних математичних розрахунків, які забезпечують відбір найбільш представницьких підприємств, що користуються популярністю серед широких верств населення;
- збір інформації щодо споживчих цін (тарифів) проводять щомісячно фахівці територіальних органів державної статистики шляхом реєстрації цін (тарифів) на продукти, які входять до споживчого набору;
- інформація про ціни (тарифи) збирається рівномірно протягом періоду реєстрації (з 1 по 25 число) з метою отримання повної інформації щодо цінових коливань, які відбулися за цей проміжок часу;
- найголовніший принцип при реєстрації цін полягає в тому, щоб на постійній основі фіксувати ціни на одні й ті самі продукти, щоб зміни в асортименті та їх якості не впливали на реальну динаміку цін;
- вся зібрана інформація є конфіденційною;
- під час реєстрації цін фіксується тільки та інформація, яка є доступною для широкого загалу громадян, тобто дані, зазначені на упаковці товару та на цінниках, під час реєстрації працівників підприємства зазвичай не турбують взагалі або турбують лише на короткий час тощо.