У матеріалі «Назустріч армії, або Кому із бюджетників зменшать зарплати» ми зазначали, що вкотре внесли зміни до Закону про Держбюджет на 2014 рік, прийнявши ініціативи Уряду щодо скорочення витрат на утримання державного апарату. І традиційно економлять на бюджетниках, зокрема на оплаті праці держслужбовців, а також обмежують окремі соціальні виплати й пільги обсягом бюджетних коштів.

Водночас резюмували, що обмеження в частині соціально-трудових гарантій лише посилюють утиск трудових прав працівників держорганів. І це аж ніяк не робить такі обмеження конституційними. Більше того, вони мають усі ознаки неконституційності. Адже згідно зі ст. 22 Конституції України, обсяг прав і свобод громадян у разі прийняття нових законів або внесення змін до чинних законів не може бути звужений. Зупинення дії положень законів, якими визначено права та свободи громадян, їх зміст й обсяг, є обмеженням прав і свобод та може мати місце лише у випадках, передбачених Конституцією України. Це можливо тільки в умовах військового чи надзвичайного стану (ст. 64 Конституції України). На це неодноразово вказував КСУ (див. рішення від 01.12.2004 р. № 20-рп/2004, від 09.07.2007 р. № 6-рп/2007).

На думку спадала схожа ситуація, що склалася у 2008 році. Як пам’ятаємо, Законом про Держбюджет на 2008 рік було обмежено деякі соціальні гарантії, зокрема прописали порядок визначення суддям надбавки за вислугу років. У результаті — рішенням КСУ від 22.05.2008 р. № 10-рп/2008 низку норм було визнано неконституційними.

Однак суб'єктами права на конституційне подання з питань прийняття рішень Конституційним Судом України у випадках конституційності законів є Президент України, не менше ніж 45 народних депутатів України (підпис депутата не відкликається), Верховний Суд України, Уповноважений Верховної Ради України з прав людини, Верховна Рада АР Крим (ст. 40 Закону України «Про Конституційний Суд України» від 16.10.1996 р. № 422/96-ВР).

Проте якщо заглянути на сторінку «На розгляді у Конституційному Суді України» офіційного веб-сайту КСУ, то маємо лише звернення 55 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) Закону України «Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні». Та й те має статус: «ухвалою колегії суддів КСУ відмовлено у відкритті конституційного провадження у справі; здійснюється підготовка справи до розгляду на засіданні Суду».

Тож виходить, що наразі лише Федерація профспілок і галузеві профспілки намагаються достукатися у владні кабінети, аби відстояти право бюджетників на гідну працю. Наприклад, читайте «Нові антисоціальні законодавчі ініціативи Мінфіну не витримують критики профспілок».

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»