«Проблем у споживачів комунальних послуг побільшало. Що робити?» й «АМКУ надав рекомендації щодо вжиття заходів з питань повірки квартирних засобів обліку води» — саме під такими заголовками сайти Федерації профспілок та Антимонопольного комітету України відповідно проінформували українців, зокрема киян, про проблему з повіркою лічильників води, яку мали пройти всі кияни до 01.07.2014 р.

Так, жителі м. Києва отримали попередження про необхідність «до 1 липня 2014 року забезпечити повірку квартирних засобів обліку води, які експлуатуються понад 3 роки. В разі не проведення повірки розрахунки за водопостачання будуть здійснюватися за нормами споживання або за будинковими приладами обліку води».

Зазначені повідомлення переважній більшості споживачів надійшли вперше (незважаючи на експлуатацію лічильників протягом значно більшого періоду). На сьогодні, ураховуючи стислий термін здійснення повірки лічильників і наявність лише 5 підприємств, які надають відповідну послугу, як споживачі, так і ці підприємства з огляду на обмежені потужності, не спроможні здійснити повірку в установлені в повідомленнях терміни.

Федерація профспілок зазначає, що через ажіотаж, який виник серед населення, КМДА подовжила термін повірки лічильників до 1 січня 2015 року.

АМКУ пояснює, що аналіз нормативно-правової бази свідчить про право споживача на періодичну повірку засобів обліку та вказує на обов’язок виконавця проводити періодичну повірку квартирних засобів обліку та контролювати міжповіркові інтервали. Витрати на повірку мали бути передбачені регулятором у відповідному тарифі.

Бездіяльність як виконавців послуг (невиконання своїх обов’язків, визначених нормативно-правовими актами щодо здійснення контролю міжповіркових інтервалів і забезпечення повірки засобів обліку води), так і КМДА (непроведення конкурсу з визначення виконавців послуг із повірки та нестворення правових засад організації фінансування робіт, пов’язаних із повіркою квартирних засобів обліку), може призвести до ущемлення інтересів споживачів і, відповідно, до порушень законодавства про захист економічної конкуренції. 

Хто тоді має оплачувати повірку лічильників?

Це дискусійне питання Федерація профспілок України адресувала до Нацкомпослуг України, Мінрегіону України, КМДА.

У ст. 28 п. 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність» ідеться про те, що періодична повірка, обслуговування та ремонт засобів вимірювальної техніки, що належать фізичним особам, які не є суб’єктами підприємницької діяльності, здійснюється за рахунок підприємств та організацій, що надають послуги (ЖЕКи, ЖБК, ОСББ).

Проте комунальники зауважують, що вони можуть взяти на себе ці витрати, але тільки в тому разі, якщо вартість повірки включена в тариф. Як повідомили в КМДА, зокрема в Києві повірку лічильників не включено до тарифу, а тому оплачувати її мають споживачі.

У лютому 2013 р. Вищий адміністративний суд України підтвердив правомірність уключення до тарифу з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій послуги з повірки, у тому числі демонтажу, транспортування, безпосередньо повірки та монтажу після повірки.

Таким чином, тариф на повірку має бути включений до складу послуг з утримання будинків, споруд і прибудинкових територій та має бути розрахований виконавцем послуг із повірки.

Як з’ясувалося з повідомлення КМДА, виконавець таких послуг, зокрема в Києві, не визначений, і відповідно в тариф такі витрати не включені, а тому споживач повірятиме лічильник за власні кошти. Водночас законодавство забороняє застосовувати неповірені засоби обліку.

У такому випадку споживач може сам визначити: або чекати, коли питання укладання договорів між виконавцем і субпідрядником вирішиться, або подавати позов до суду щодо порушення вимоги ст. 28 п. 3 Закону України «Про метрологію та метрологічну діяльність», або самостійно перевірити придатність своїх лічильників до застосування.

Довідково!

Споживачу порадили:

1. Заздалегідь знайти паспорти на лічильники та перевірити, чи не закінчився термін придатності лічильників до застосування (повірки).

2. Забезпечити доступ представникам виконавця до приміщення, де знаходяться засоби обліку, за наявності в них відповідного посвідчення.

3. Визначити з надавачем послуг, хто оплачує за повірку лічильника: надавач послуг або споживач?

Щоб зробити повірку самостійно, потрібно здійснити таке:

1. Запросити представника виконавця послуг із водопостачання для зняття контрольних показників лічильників.

2. Після цього зняти лічильники. Аби не виникло проблем із водою за період відсутності лічильників і після встановлення, демонтаж і монтаж після повірки лічильників має проводити спеціалізована організація. Відвезти на повірку може безпосередньо сам споживач (вартість повірки 43–49 грн). Зараз є чимало організацій, які виконують такі роботи в комплексі, «під ключ».

3. Отримати результати повірки й у разі придатності лічильника встановити його.

4. Після цього лічильники потрібно поставити на абонентський облік шляхом опломбування та складання відповідного акту.

Повірка приладів обліку водопостачання може також здійснюватися спеціалізованими організаціями зі зняттям лічильників із подальшим транспортуванням до лабораторій або може бути здійснена на місці експлуатації без зняття лічильників водопостачання (вартість такої послуги 100–120 грн).

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»