Основною умовою скасування мораторію на купівлю-продаж земель сільськогосподарського призначення було набрання чинності закону про обіг земель. Оскільки прийняття закону не відбулося, діють пункти 14 та 15 розділу Х «Перехідні положення» Земельного кодексу України. Про це нагадує Держгеокадастр на своєму сайті.

Як відомо, нещодавно Кабмін підготував проект закону про продаж сільгоспземлі та передав його на розгляд парламенту. Але тема настільки популярна і неоднозначна, що на розгляд Верховної Ради потрапили одразу одинадцять законопроектів на цю тему. Перший раунд виграв законопроект № 2178-10 – його було прийнято парламентом у першому читанні, але на цьому справа зупинилася. До речі, законопроект № 2178-10 – не урядовий, його автори – група нардепів від правлячої більшості.

Згідно з указаними нормами ЗКУ до набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення, але не раніше 1 січня 2020 року, забороняється внесення права на земельну частку (пай) до статутних капіталів господарських товариств, а також не допускається:

  • купівля-продаж земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, земель, що перейшли до (передані до) комунальної власності, крім вилучення (викупу) їх для суспільних потреб;
  • купівля-продаж або іншим способом відчуження земельних ділянок і зміна цільового призначення (використання) земельних ділянок, які перебувають у власності громадян та юридичних осіб для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, земельних ділянок, виділених в натурі (на місцевості) власникам земельних часток (паїв) для ведення особистого селянського господарства, а також земельних часток (паїв),

Виняток становлять дозволені законодавством операції з:

  • передачі указаних ділянок у спадщину,
  • обміну (міни) відповідно до ч. 2 ст. 371 ЗКУ земельної ділянки на іншу земельну ділянку з однаковою нормативною грошовою оцінкою або різниця між нормативними грошовими оцінками яких становить не більше 10%,
  • вилучення (викупу) земельних ділянок для суспільних потреб;
  • зміни цільового призначення (використання) земельних ділянок з метою їх надання інвесторам – учасникам угод про розподіл продукції для здійснення діяльності за такими угодами.

Таким чином, акцентує Держгеокадастр, прийняття та набрання чинності законом про обіг земель сільськогосподарського призначення є обов’язковою умовою для запровадження ринку земель. А зазначення у Прикінцевих положеннях ЗКУ дати 01.01.2020 р., додамо ми, не являється крайньою точкою для мораторію на продаж сільгоспземель: нею стане день набрання чинності закону про вільний ринок землі.

 

За  повідомленням на сайті Держгеокадастру

 

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»