Якщо туроператор порушує умови договору, через що псується відпочинок, клієнт цілком має право на отримання відшкодування вчиненої моральної шкоди. Звичайно, довести це вимагає не аби яких зусиль, але суд може стати на бік потерпілої сторони.

Так, мотиваційна частина позову зведено до того, що надавач туристичних послуг належним чином умови договору не виконав, через що позивачі просили стягнути  матеріальні збитки та моральну шкоду по 10 тис. грн кожному і компенсацію.

Рішенням районного суду, залишеним без змін апеляційним судом, позовні вимоги були задоволено частково, – стягнуто суму завданих матеріальних збитків у розмірі 45 доларів США, в задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Втім, Верховний Суд стягнув з відповідача в рахунок відшкодування моральної шкоди по 500 грн кожному з позивачів.

Висновки попередніх інстанцій визнано помилковими, оскільки судами встановлено неналежне виконання відповідачем умов договору про надання турпослуг в частині ненадання послуг трансферу (перевезення) із аеропорту до готелю, що потребувало від позивачів додаткових зусиль в організації свого відпочинку за кордоном, призвело до розчарування від того, що їх законні очікування не виправдані.

Рішення аргументовано тим, що моральна шкода підлягає відшкодуванню у разі порушення зобов`язань у договірних правовідносинах у випадку встановлення такої відповідальності законом або договором на підставі п. 4 ч. 1 ст. 611 ЦКУ. Водночас, туристи і екскурсанти мають право, зокрема, на відшкодування моральних збитків у разі невиконання або неналежного виконання умов договору (ч. 1 ст. 25 Закону України «Про туризм» від 15.09.1995 р. № 324/95-ВР).

Розмір майнової відповідальності туроператора, турагента чи іншого суб`єкта туристичної діяльності не може перевищувати фактично завданих замовнику збитків з їх вини.

Джерело: постанова ВС/КЦС від 30.10.2019 р.  № 761/35935/15-ц

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»