Верховний Суд поставив крапку у спорі підприємства з податковою інспекцією про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, який тягнувся ще з 2012 р. Відповідними повідомленнями-рішеннями підприємству тоді зменшили суму бюджетного відшкодування з ПДВ за липень 2012 року (із застосування фінсанкцій) та збільшили суму бюджетного відшкодування з ПДВ за листопад, грудень 2011 року, січень-березень, серпень 2012 року.

Підставою прийняття фіскальним органом податкових повідомлень-рішень став висновок документальної позапланової невиїзної перевірки щодо правомірності нарахування товариством бюджетного відшкодування за липень 2012 року. Згідно з висновком відповідного акта товариство занизило бюджетне відшкодування за жовтень - грудень 2011 року та січень - лютий 2012 року та завищило бюджетне відшкодування на цю ж суму у липні 2012 року. Неправомірність такого декларування, на думку податківців, полягало в тому, що товариство своєчасно не заявило право на бюджетне відшкодування. Тобто таке право у товариство виникло в попередніх звітних періодах, а заявлення його у липні 2012 року порушило положення п. п.в 200.4 і 200.6 ПКУ.

Тобто, фактично висновок податківців зводиться до того, що платники ПДВ не мають права «відкладати» декларування бюджетного відшкодування на наступні періоди, оскільки заявляти бюджетне відшкодування можна лише в періоді його виникнення, а не у будь яких періодах, наступних після його виникнення.

Своєю чергою, підприємство апелювало до слуг Феміди про те, що платник ПДВ, який за результатами діяльності за звітний період отримав від`ємне значення ПДВ, має право самостійно обирати: декларувати йому суму бюджетного відшкодування чи зараховувати цю суму до податкового кредиту наступного звітного періоду. Також саме платник обирає період, коли заявляти своє право на бюджетне відшкодування ПДВ. Тому підприємство вважало, що не порушило податкове законодавства.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду проаналізував доводи сторін та вимоги законодавства і ухвалив наступне. Право на бюджетне відшкодування податкове законодавство обмежує виключно фактом сплати суми ПДВ в попередніх і звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до бюджету та строком давності у 1095 днів. При цьому отримання бюджетного відшкодування не є обов`язком суб`єкта господарювання, а є його правом. А попереднім податковим періодом може бути будь-який податковий період, який передує звітному. Тому визначати суму ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню, можна за будь-який попередній податковий період, а не лише за період, який передував звітному.

Тож касаційну скаргу задовольнили, а відповідні податкові повідомлення- рішення 2012 року визнали протиправними та скасували.

Джерело: постанова Верховного Суду від 15.05.2019 р. у справі № 2а/1770/4372/12

 

Про те, яку суму від’ємного ПДВ можна задекларувати як бюджетне відшкодування та в які строки її повернуть, читайте в матеріалі  газети «Інтерактивна бухгалтерія».

Для отримання доступу до вищезазначеного та інших матеріалів сервісу "Інтерактивна бухгалтерія" – скористайтеся  ТЕСТОВИМ 3-денним доступом до сервісу.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»