Право на проведення документальної планової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки вручено під розписку або надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення копію наказу про проведення документальної планової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки. Водночас надіслання рекомендованим листом відповідного наказу вимагає доказів (повідомлення) про його вручення адресату.

З системного аналізу норм ПКУ випливає, що проведення, зокрема, невиїзної перевірки як контрольного заходу передбачає такі етапи її проведення:

  • встановлення підстав для проведення перевірки;
  • прийняття контролюючим органом рішення про проведення перевірки, яке оформлюється наказом керівника цього органу;
  • вивчення наданих платником податків документів та інших матеріалів;
  • оформлення результатів перевірки.

Реалізація зазначених етапів означає наявність податкової перевірки як юридичного факту, на підставі якого керівник податкового органу може зробити висновок про наявність податкового правопорушення та винести податкове повідомлення-рішення.

Відповідні міркування ВС/КАС наведені у постанові ВС/КАС від 19.02.2019 р. у справі № 825/924/17.

За обставинами зазначеної справи 16.12.2016 податковим органом винесено наказ про проведення документальної планової невиїзної перевірки ФОП, який надіслано рекомендованим листом з повідомленням про вручення поштового відправлення. Однак конверт повернувся з відміткою пошти «за закінченням терміну зберігання». Будь-які докази на підтвердження факту отримання ФОП наказу про призначення податкової перевірки у встановлений законодавством строк відсутні.

Окрім того, встановлено, що наказ від 16.12.2016 надіслано позивачу 16.12.2016. Водночас перевірка ФОП проведена в період з 26.12.2016 по 10.01.2017. Таким чином, наказ від 16.12.2016 направлений пізніше ніж за 10 календарних днів до дня початку перевірки.   

Також матеріали справи не містили затвердженого належним чином плану-графіку перевірок на IV квартал 2016 року, в якому передбачена перевірка ФОП у зазначений період.

За наведених обставин ВС/КАС погодився з висновками судів попередніх інстанцій про порушення порядку проведення перевірки, що дає підстави вважати висновки такої перевірки передчасними, а наслідки такої перевірки у вигляді оскаржуваних податкових повідомлень-рішень, вимоги про сплату боргу та рішення про застосування штрафних санкцій - неправомірними та такими, що підлягають скасуванню.

 

Платників податків може зацікавити матеріал «Чи врятує зміна податкової адреси від планової податкової перевірки» сервісу «Інтерактивна бухгалтерія».

Для отримання доступу до цього та інших матеріалів сервісу "Інтерактивна бухгалтерія" - скористайтеся  ТЕСТОВИМ 3-денним доступом до сервісу.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»