Велика Палата Верховного Суду залишила без змін рішення ВС/КАС від 30.03.2018 р. у справі № 812/292/18 (Пз/9901/22/18), про яке ішлося в новині «До платників ЄСВ із зони АТО санкції не застосовуються: зразкове рішення ВС» (постанова від 06.11.2018 р. у справі № 812/292/18 (Пз/9901/22/18)).

 Велика Палата Верховного Суду підтвердила: факт перебування платників ЄСВ на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилася АТО, є підставою для зупинення застосування до таких платників заходів впливу, стягнення і відповідальності за порушення Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI (даліЗакон № 2464).

Водночас Велика Палата Верховного Суду критично поставилася до твердження, що обов'язковість подання сертифікату Торгово-промислової плати України обумовлена необхідністю підтвердження здійснення господарської діяльності платниками ЄСВ безпосередньо на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, оскільки єдина підстава для звільнення від виконання обов'язків зі сплати єдиного внеску зазначена в нормі п. 93 (у подальшому п. 94) р. VІІІ «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464, яка не передбачає обов'язку подання такого сертифікату.

З урахуванням наведеного, Велика Палата Верховного Суду вказала на те, що подання сертифікату Торгово-промислової палати України як умови для звільнення від штрафу та/або пені за несвоєчасне та/або не в повному обсязі нарахування, обчислення чи сплату єдиного внеску, є необґрунтованою вимогою з боку органу доходів та зборів.

Щодо подання заяви як обов'язкової підстави для звільнення від виконання обов'язків, передбачених ч. 2 ст. 6 Закону № 2464, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що її подання є додатковою умовою для списання і в подальшому ненарахування штрафних санкцій та пені на суми несвоєчасної сплати зобов'язань по ЄСВ, передбаченому ПКУ для списання безнадійного податкового боргу. Платник ЄСВ має можливість подання такої заяви протягом певного строку (тридцяти днів) після закінчення антитерористичної операції.

Натомість, звільнення від відповідальності передбачене безпосередньо у Законі № 2464 та не потребує додаткового звернення, оскільки ця норма встановлює «незастосування відповідальності, штрафних та фінансових санкцій» та адресована насамперед до осіб, які наділені повноваженнями щодо застосування відповідальності, штрафних та фінансових санкцій.

Важливо: у рішенні зазначено, що висновки Великої Палати Верховного Суду в цій зразковій справі належить застосовувати в адміністративних справах за зверненням платника єдиного внеску до суду з позовом до органів доходів і зборів з вимогами скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за невиконання обов'язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції на підставі ч. 10 та п. 2 ч. 11 ст. 25 Закону № 2464.

 

Юридичних осіб, що розташовані у зоні АТО, може зацікавити матеріал «Чи нараховувати амортизацію на основні засоби, що знаходяться у зоні АТО» сервісу «Інтерактивна бухгалтерія».

Для отримання доступу до цього та інших матеріалів сервісу "Інтерактивна бухгалтерія" - скористайтеся  ТЕСТОВИМ 3-денним доступом до сервісу.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»