Як повідомив НБУ, між банками та рядом суб'єктів господарювання укладались договори на організацію приймання платежів на користь цих суб'єктів господарювання (далі - Отримувачі-посередники) за комп'ютерні ігри, лотереї, онлайн-ігри / онлайн-сервіси / доступ до інформаційних послуг / до веб-вузлів (далі - послуги). Про це морва йде в листі НБУ від 13.08.2018 р. № 25-0008/43785.

Приймання готівкових платежів здійснювалось шляхом залучення банками послуг небанківських фінансових установ. Ці небанківські фінансові установи здійснювали збір готівкових коштів від платників за допомогою платіжних пристроїв та здавали готівкові кошти до кас банків для подальшого перерахування Отримувачам-посередникам. При цьому суми зібраних та перерахованих на рахунки Отримувачів-посередників коштів становили десятки мільйонів гривень.

Слід зазначити, що отримані кошти в подальшому перераховувались Отримувачами-посередниками за такими основними напрямками:

  • на картки фізичних осіб, емітовані різними банками [у подальшому отримані кошти знімалися готівкою, перераховувались на рахунки (власні та інших фізичних осіб), використовувались на оплату товарів та послуг (у тому числі онлайн-ігри, інтернет-казино, букмекери)];
  • на поточні рахунки обмеженого кола юридичних осіб. У подальшому ці юридичні особи переказували кошти в основному згідно з агентськими договорами на рахунки юридичної особи, зокрема, за туристичні послуги, за білети, тобто зі зміною напрямів використання коштів (водночас зарахування на рахунок цієї юридичної особи від покупців туристичних послуг відсутні);
  • платежі з призначенням "за права вимоги" (по суті купівля "титульних знаків" "Webmoney", до якої застосовані санкції).

Таким чином, відповідно до вимог законодавства небанківська фінансова установа зобов'язана забезпечити ефективне управління ризиками легалізації кримінальних доходів / фінансування тероризму, у тому числі з урахуванням результатів аналізу фінансових операцій, проведених нею, в тому числі посередницьких послуг, що надаються нею.

Небанківській фінансовій установі у разі здійснення приймання платежів на користь (в інтересах) інших осіб до моменту підписання договору, на підставі якого буде здійснюватися приймання платежів, на думку Національного банку України, слід вживати заходів відповідно до вимог внутрішніх документів, на підставі офіційних документів, належним чином засвідчених їх копій або з інших джерел, якщо така інформація є публічною (відкритою), у тому числі:

  • визначити мету, характер майбутніх відносин відповідно до укладеного договору;
  • з'ясувати інформацію стосовно змісту/суті фінансових операцій (платежів), які будуть проводитися через зазначену фінансову установу відповідно до укладених договорів;
  • з'ясувати підстави ведення відповідної господарської діяльності;
  • установити особу, на користь (в інтересах) якої буде здійснюватися приймання платежів, а також особу, яка є безпосередньо продавцем товарів, надавачем послуг, за які буде здійснюватися приймання платежів.

 

Нагадаємо, що наближається час, коли запрацює Закон про валюту, а тому радимо ознайомитись з його новелами прочитавши статтю «Новий Закон про валюту: валютні обмеження та свободи».

Для отримання доступу до вищезазначених та інших матеріалів сервісу "Інтерактивна бухгалтерія" - скористайтеся  ТЕСТОВИМ 3-денним доступом до сервісу.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»