Профспілками ще в травні 2018 року розглянуто розроблений Мінсоцполітики законопроект про накопичувальну професійну пенсійну систему. Було прийнято рішення про непогодження законопроекту, оскільки ним не передбачається участь у професійній програмі працівників, зайнятих на роботах, виконання яких призводить до втрати професійної працездатності або придатності до настання віку, що дає право на пенсію за віком (раніше таким працівникам призначалися пенсії за вислугу років); відсутні розрахунки щодо прогнозних розмірів пенсійних виплат; не визначено гарантії збереження пенсійних коштів та він має інші недоліки.

13 червня 2018 року знову відбулася робоча зустріч за участі представників всеукраїнських профспілок і Мінсоцполітики з обговорення зауважень, висловлених профспілками до законопроекту. За результатами такого обговорення Мінсоцполітики доопрацювало окремі положення законопроекту, які, на жаль, не вирішують порушених профспілками проблем.

Про це і було повідомлено Мінсоцполітики, зокрема зазначено, що:

  • виключення із законодавства норм щодо призначення пенсій за вислугу років є незаконним і безпідставним. Тому законопроектом необхідно: 1) передбачити достроковий вихід на пенсію осіб, які на момент набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від 03.10.2017 № 2148 працювали на посадах (роботах), які давали право на пенсію за вислугу років, але не мають повної вислуги років; 2) для осіб молодше 35 років, які працюють на посадах (роботах), що давали право на пенсію за вислугу років, передбачити участь у накопичувальній професійній пенсійній програмі;
  • профспілкова сторона пропонує визначити розміри внесків до накопичувальної професійної пенсійної програми виходячи з того, що вони мають забезпечити розміри пенсійних виплат на рівні не нижчому від розміру пенсій, які призначаються у солідарній системі;
  • світовий досвід свідчить про наявність гарантій збереження пенсійних коштів у накопичувальній системі. Це створення різних гарантійних фондів, гарантії мінімальної пенсійної виплати, гарантії забезпечення повернення сплачених страхових внесків за їхньою номінальною вартістю, гарантовані відсотки на рівні інфляції, що гарантує повернення сплачених внесків за їхньою реальною вартістю, забезпечення дохідності, наближеної до середньоринкової, кошти з державного бюджету тощо. Зважаючи на те, що страхові внески до накопичувальної системи (у т.ч. професійної пенсійної програми) є обов’язковими, потрібно передбачити належні гарантії збереження накопичених коштів.

Звернено увагу й на інші проблемні питання законопроекту.

За наданими розрахунками при наявності необхідних для чоловіків 10 років роботи за списком № 1 розмір пенсійної виплати становитиме 18% заробітної плати. Якщо, наприклад, у 2017 році середня заробітна плата в Україні становила 6273 грн. (з якої нараховувався ЄСВ), то 18% від цієї суми становитиме 1120 грн. Якщо працівник отримував заробітну плату на рівні двох середніх по країні (біля 15 тис. грн.), пенсія складе приблизно 2200 грн. Це лише трохи вище мінімальної пенсії, яка нині становить 1452 грн.

 Враховуючи, що за 35-40 років страхового стажу пенсія нині Пенсійним фондом призначається на рівні приблизно 35-40 % заробітку працівника (рівень заміщення), то для того щоб отримувати приблизно таку пенсію із професійної пенсійної програми, необхідно щоб внески до цієї програми сплачувалися не менше 20 років.

Таким чином працівники будуть вимушені довше працювати у шкідливих і важких умовах праці, щоб у подальшому вийти на більш-менш пристойний розмір пенсійних виплат.

 

Про новації пенсійної реформи читайте в матеріалі «Осучаснення» пенсій: на що чекати нинішнім і майбутнім пенсіонерам?» сервісу «Інтерактивна бухгалтерія».

Для отримання доступу до вищезазначених та інших матеріалів сервісу "Інтерактивна бухгалтерія" - скористайтеся  ТЕСТОВЫМ 3-денним доступом до сервісу.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»