Експертна група при Мінфіні, до якої залучені представники бізнес-асоціацій, провела ретельний аналіз наявних випадків зупинення реєстрації та виявила 6 основних проблем, з якими стикається бізнес через прогалини в імплементації.

Наразі напрацьовано законопроект і проект наказу Мінфіну, які спрямовані на вирішення цих проблем, зокрема:

  • для зменшення випадків зупинення реєстрації накладних підприємств реального сектора буде встановлено «відсікаючий» критерій — податкове навантаження на рівні 2–3% (наразі — 5%) з метою уникнення зупинень у платників реального сектора;
  • керівники ГУ ДФС матимуть право протягом 24-х годин після зупинення реєстрації самостійно відновити реєстрацію на підставі критеріїв «реальності операції», заснованих на інформації, що вже є в базах ДФС. Це надасть можливість керівникам територіальних органів відновлювати реєстрацію помилково зупинених накладних від платників реального сектора. Водночас така ініціатива має обмежені корупційні ризики, оскільки право на розблокування протягом 24-х годин без подання додаткових документів не створює інструментів тиску на бізнес;
  • ДФС матиме право на запит додаткових документів, з обов’язковим зазначенням, якого саме документа не вистачило Комісії для прийняття рішення, щоб врегулювати питання щодо відмов ДФС по заявах стосовно відновлення реєстрації, через недостатній перелік наданих документів; платники, яким було відмовлено в реєстрації податкової накладної в перші місяці роботи системи та які знаходяться в процесі адміністративного або судового оскарження, зможуть повторно звернутися із заявою про розгляд Комісії ДФС раніше наданих документів; у формі квитанції міститиметься інформація стосовно документів, які рекомендовано надати на розгляд комісії по кожному типу трансакцій для зменшення кількості помилок;
  • ДФС буде передано право вносити зміни до критеріїв ризиків за обов’язковим погодженням із Мінфіном. Це пришвидшить процес запровадження змін до роботи системи.

Мінфін спільно з ДФС постійно моніторять роботу системи ризиків та вносять необхідні зміни для вирішення можливих недоліків у її роботі. Раніше Мінфін спільно з ДФС уже запровадили такі кроки:

1) Затверджено зміни до наказів, що:

  • усунули проблеми аграрного сектора шляхом автоматичної реєстрації технологічних карт підприємств;
  • усунули можливі проблеми сумлінних платників, чиє податкове навантаження перевищує 2%, шляхом автоматичної реєстрації технологічних карт підприємств;
  • реалізували можливість подання технологічних карт платниками до зупинення реєстрації накладних для попередження зупинень у майбутньому;
  • унесли зміни до критеріїв, що унеможливлюють схеми з викривленням показників ризикового складу та схеми з використанням розрахунків коригувань і пільгових операцій та попереджують формування фіктивного ПДВ.

2) Подано законопроект № 7240, що передбачає запровадження принципу «мовчазної згоди» — податкова накладна автоматично реєструється в разі порушення 5-денного строку розгляду заяв платників;

3) Збільшена чисельність Центрального апарату ДФС на 150 осіб для оперативної обробки запитів та розгляду скарг щодо призупинення накладних.

4) Ініційовані перевірки щодо можливих зловживань, скоєних посадовими особами ДФС, які призвели до формування фіктивного ПДВ.

Мінфін також наголошує, що для ефективнішої протидії економічним злочинам, у т.ч. махінаціям із ПДВ, украй необхідно створити аналітичну Службу фінансових розслідувань. Створення Служби — це стратегічне рішення для країни, яке покращить бізнес-клімат і стане одним із найважливіших кроків для економічного розвитку.

Таке повідомлення опубліковано на офіційному веб-сайті Мінфіну.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»