28 вересня 2017 року набрав чинності новий Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VІІІ (далі — Закон), який уносить істотні зміни до цілої низки законів.

МОН у листі від 13.10.2017 р. № 1/9-554 пояснив окремі з них.

1. Переоформлення установчих документів закладів освіти

Згідно з пп. 13 п. 3 р. XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону, переоформлення установчих документів закладів освіти з метою приведення їх у відповідність із цим Законом здійснюється протягом 5-ти років із дня набрання чинності цим Законом. Крім того, у п. 5 цього ж розділу Закону засновникам закладів освіти також рекомендовано протягом 5-ти років привести установчі документи закладів освіти у відповідність із цим Законом.

Отже, установчі документи, зокрема статути закладів освіти, мають переоформлюватися в поточному режимі (у разі виникнення необхідності).

Варто звернути увагу на те, що Закон містить багато відсильних положень, згідно з якими ті чи інші питання діяльності закладів освіти мають бути врегульовані їх установчими документами.

Також потрібно пам’ятати, що згідно з п. 11 ч. 1 ст. 15 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» унесення змін до установчого документа юридичної особи оформлюється шляхом викладення його в новій редакції.

Таким чином, за потреби внесення навіть мінімальних змін засновник має забезпечити підготовку нової редакції установчого документа з включенням до нього всіх необхідних змін, пов’язаних із реалізацією нового Закону.

2. Прозорість й інформаційна відкритість закладу освіти

Заклади освіти, що отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх веб-сайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством.

Інформація та документи, якщо вони не віднесені до категорії інформації з обмеженим доступом, розміщуються для відкритого доступу не пізніше ніж через 10 робочих днів із дня їх затвердження чи внесення змін до них, якщо інше не визначено законом. Перелік додаткової інформації, обов’язкової для оприлюднення закладами освіти, може визначатися спеціальними законами.

У разі якщо заклади освіти обслуговуються централізованою бухгалтерією, МОН рекомендує останнім передавати закладам освіти всю необхідну інформацію та документи для подальшого їх оприлюднення відповідно до вимог Закону.

Отже, з 28 вересня 2017 року всі заклади освіти зобов’язані оприлюднювати всю зазначену інформацію та документи на своїх веб-сайтах або веб-сайтах своїх засновників.

Згідно із ч. 1 ст. 68 Закону, органи управління у сфері освіти зобов’язані оприлюднювати всю публічну інформацію відповідно до вимог Законів України «Про доступ до публічної інформації» та «Про відкритість використання публічних коштів».

3. Ліцензування освітньої діяльності закладів освіти

Усі державні й комунальні заклади системи дошкільної та загальної середньої освіти мають отримати без проходження процедури ліцензування в обласних або Київській міській державних адміністраціях ліцензії на провадження освітньої діяльності на всі ті рівні освіти, на яких вони провадять відповідну освітню діяльність.

Відповідні державні органи мають забезпечити видачу таких ліцензій (окремо на кожен рівень освіти) без процедури ліцензування та проінформувати заклади освіти про дату й порядок отримання ліцензій. З метою виконання відповідної норми Закону МОН рекомендує обласним, Київській міській державним адміністраціям як органам ліцензування закладів дошкільної та загальної середньої освіти прийняти відповідні рішення й оприлюднити їх на офіційних веб-сайтах.

При цьому ліцензування закладів позашкільної освіти не вимагається законодавством.

4. Атестація закладів освіти

Атестація закладів освіти вже не належить до повноважень відповідних органів управління та не існує як форма державного нагляду (контролю) чи інструмент забезпечення якості освіти. Відповідно, проведення атестації є безпідставним, і правові наслідки її проведення відсутні.

У зв’язку із зазначеним Порядок державної атестації дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних навчальних закладів, затверджений наказом МОН від 30.01.2015 р. № 67, буде визнаний таким, що втратив чинність.

Своєю чергою, у системі загальної середньої освіти буде запроваджено інший плановий захід державного нагляду (контролю) — інституційний аудит, зміст й особливості проведення якого визначені ст. 45 Закону.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»