На офіційному веб-сайті Верховної Ради України було оприлюднено текст законопроекту «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних».

Цим законопроектом пропонується повернутися до тестового режиму зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі — ПН/РК) у ЄРПН, тобто застосування процедур, визначених п. 201.16 ПКУ, пропонується застосовувати без фактичного зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Згідно із цим проектом, платник ПДВ отримуватиме 2 квитанції:

  • квитанцію № 1, яка підтверджуватиме передання ПН/РК до ДФС;
  • квитанцію № 2, яка міститиме повідомлення про відповідність ПН/РК блокувальним критеріям.

У разі отримання квитанції № 2 платник ПДВ зобов’язаний буде протягом 30 робочих днів, наступних за днем отримання такої квитанції, надіслати до контролюючого органу (крім державних податкових інспекцій) за основним місцем обліку такого платника податків в електронній формі пояснення та копії документів, зазначені в пп. «в» пп. 201.16.1 ПКУ.

Далі письмові пояснення та копії документів розглядаються комісією контролюючого органу (крім державних податкових інспекцій) у порядку та строки, визначені пп. 201.16.3 ПКУ.

За результатами такого розгляду, комісія приймає рішення про підтвердження чи непідтвердження відповідності ПН/РК критеріям оцінки ступеня ризиків, яке надсилається одночасно продавцю та покупцю. У повідомлені про таке рішення обов’язково зазначаються підстави його прийняття.

Керівник ДФСУ (чи за відсутності керівника — його заступник) або керівник територіального органу ДФС (крім державних податкових інспекцій) (або за відсутності керівника — його заступник) на підставі результатів моніторингу ПН/РК не пізніше 8 робочих годин від часу, зафіксованого в першій квитанції, може прийняти окреме рішення про зупинення реєстрації такої ПН/РК у ЄРПН. Одночасно продавцю та покупцю надсилається квитанція про прийняття такого рішення.

Протягом 30 робочих днів, наступних за днем отримання такої квитанції, платник ПДВ має право надати до контролюючого органу, керівник (або його заступник) якого прийняв відповідне рішення, письмові пояснення та копії відповідних документів в електронній формі.

За результатами розгляду письмових пояснень і копій документів керівник ДФСУ (чи за відсутності керівника — його заступник) або керівник територіального органу ДФС (або за відсутності керівника — його заступник) протягом 5 робочих днів приймає рішення про скасування або залишення без змін попередньо прийнятого ним рішення.

Платник податків (його вповноважена особа та/або представник) має право брати участь у такому розгляді.

Рішення про зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному порядку, визначеному п. 56.23 ПКУ, або судовому порядку.

У разі якщо за результатами оскарження в адміністративному чи судовому порядку рішення про зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН буде скасовано, посадова особа, яка прийняла таке рішення, персонально несе відповідальність згідно із законом.

До того ж цим законопроектом пропонується призупинити дію норми щодо безумовності податкового кредиту у зв’язку із запровадженням процедур зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН, тобто:

  • буде зупинено дію абз. 3 п. 201.10 ПКУ, відповідно до якого ПН/РК, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в ЄРПН, є для покупця товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум ПДВ, що належать до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого документального підтвердження;
  • ПН, що містить помилки в реквізитах, визначених п. 201.1 ПКУ (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД та/або коду послуг відповідно до ДКПП), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов’язань, є підставою для віднесення покупцем сум ПДВ до податкового кредиту.

Крім того, законопроектом визначено, що ПН/РК, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено відповідно до п. 201.16 ПКУ, реєструються з урахуванням вимог п. 2001.3 та п. 2001.9 та п. 201.10 ПКУ в день набрання чинності Законом України «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних», окрім:

  • ПН/РК, по яких станом на 11.09.2017 не подані пояснення та документи відповідно до пп. 201.16.2 ПКУ;
  • ПН/РК, по яких прийнято рішення про відмову в реєстрації ПН/РК у ЄРПН і по яких станом на 11.09.2017 не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному чи судовому порядку.

Також пропонується визначити порядок розблокування заблокованих ПН і встановити особливості застосування процедур, визначених п. 201.16 ПКУ щодо зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН у тестовому режимі.

Тестовий режим зупинення реєстрації ПН у ЄРПН пропонується застосовувати до прийняття законопроекту, розробленого Урядом, за наслідками проведеного аналізу результатів застосування, та за умови усунення недоліків запровадження процедур зупинення реєстрації ПН/РК у ЄРПН.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»