Мінфін знову застерігає щодо можливих ризиків, які несе законопроект про модифікацію системи зупинення реєстрації податкових накладних, розроблений Комітетом ВР із питань податкової та митної політики.

До речі, цей законопроект № 7115 уже зареєстрований у Верховній Раді України та чекає на розгляд.

Мінфін наводить такі наслідки можливого ухвалення проекту Закону:

  • ті, хто зараз не підпадає під ризики, потенційно почнуть підпадати під критерії ризику. Затвердження критеріїв на рівні ДФС — це потенційний ризик для зловживань із критеріями та порушення принципів непоєднання функцій контролю та формування політики в одному органі, що створює конфлікт інтересів. Згідно із чинною процедурою, перелік критеріїв погоджується з Державною регуляторною службою та Міністерством юстиції;
  • створюється паралельний механізм, який має великі корупційні ризики, коли регіональна податкова «за власним бажанням» може зупинити податкову накладну. Голови регіональних податкових, незважаючи на критерії ризику, матимуть право зупиняти податкові накладні. Далі ці ж голови податкових прийматимуть рішення про відновлення реєстрації. Створюється механізм, який несе значні корупційні ризики;
  • відновлюється практика зняття податкового кредиту «по ланцюжку контрагентів» і відповідальність перекладається на покупця. Податкові накладні, які підпали під критерії ризику та реальність яких не було підтверджено обласними комісіями ДФС, утрачають право на безумовний податковий кредит. ДФС матиме право зняти податковий кредит у покупця чи його контрагентів або відмовити у відшкодуванні ПДВ на ці суми;
  • ті, хто зараз отримує відшкодування ПДВ в автоматичному режимі, потенційно будуть позбавлені такої можливості.

За словами мінфінівців, у результаті роботи Системи моніторингу ПДВ:

  • обсяг фіктивного ПДВ зменшився майже в 10 разів порівняно з показниками початку року;
  • спостерігається позитивна динаміка підвищення нарахувань із ПДВ за рахунок детінізації економіки;
  • відсоток зупинених податкових накладних зменшився в 4,5 разу й становить усього 0,3% від загальної кількості накладних;
  • налаштована робота як усередині ДФС, так і з платниками — станом на вересень, відсутні випадки порушення строків розгляду комісією ДФС повідомлень від платників;
  • кількість нових підприємств, які підпадають під критерії ризику, стрімко падає за рахунок урахування від підприємств реального сектора «технологічних таблиць», які підприємства можуть подати задля уникнення повторного зупинення податкової накладної;
  • ДФС уже враховано понад 12 тисяч таблиць, наданих платниками податків.

Мінфіном уже напрацьовано та відправлено на погодження перелік змін, що максимально виведуть із системи реальні підприємства й особливо сільськогосподарську галузь одразу після реалізації ініціативи.

Тож Мінфін закликає до обговорення ініціативи Комітету та можливих ризиків її імплементації перед рішенням щодо доцільності прийняття відповідного законопроекту.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»