20 липня в приміщенні прес-центру «Ліга Бізнес Інформ» (вул. Тимофія Шамрила, 23) було проведено круглий стіл «Система призупинки реєстрації податкових накладних: проблеми і шляхи вирішення», зокрема, за участю посадових осіб Мінфіну та ДФС, представників бізнес-асоціацій, експертів і журналістів.

Розпочинаючи дискусію, Яна Бугрімова, радник Міністра фінансів, повідомила, що одна з найбільших проблем — це неготовність оперативно обробляти технологічні картки від платників. Друга — неможливість Електронного кабінету справлятися з потоком надісланих документів.

Микола Чмерук, Директор Департаменту моніторингу доходів та обліково-звітних систем, заявив, що за останні 2–3 дні відсоток зупинених накладних зменшився до рівня 0,4–0,3%. Але бухгалтери доволі часто помиляються з кодами УКТ ЗЕД, які вказані в Таблицях платника податків, а це зумовлює повторний розгляд комісією документів і витрачання додаткового часу на це. Своєю чергою, ДФС планує збільшити кількість комісій ДФС, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН. «Комісія ДФС намагається працювати не просто лише для формальності. Ми дійсно перевіряємо весь пакет документів. Приміром, надсилають платіжне доручення, яке явно підроблено. Намагаємося детально вивчати подані документи», — зазначив Микола Чмерук.

Наталія Калєніченко, Директор Департаменту обслуговування, зауважила, що три основних реквізити, які слід контролювати під час реєстрації ПН: № ПН, дата складання й ІПН контрагента.

На думку Антона Поляничко, радника Голови Вищого адміністративного суду України, заслуженого юриста України, чинна система контролю реєстрації податкової накладної в ЄРПН є «мертвонародженою», адже від неї можуть страждати й сумлінні платники податків. Діючі статистичні дані показують, що кількість заблокованих ПН може зумовити близько 10 тис. судових справ на місяць і понад 100 тис. на рік, тож навантаження на судову систему неабияк зростатиме. Судова система об’єктивно не в змозі розглядати велику кількість спорів стосовно призупинення реєстрації ПН. А платники втрачатимуть час, адже на ПК вони права не матимуть, і їм доведеться витрачати додаткові обігові кошти. Антон Поляничко вважає що оперативна робота контролюючих органів — найкращий спосіб боротьби з фіктивними операціями. Для цього можна було б упровадити скорочені строки для позапланових перевірок.

Євгеній Капінус, держсекретар Міністерства фінансів України, вважає, що в нинішніх реаліях нормативні документи, які регулюють питання оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної, не є ідеальними та вдосконалюватимуться. На його думку, 99,9% платників не готові повернутися до практики перевірок замість системи призупинення ПН.

За словами Юлії Дроговоз, віце-президента УСПП, коли надходили «голі» Таблиці платників податків без документів, то були відмови. Тож зараз, коли маємо квитанції про призупинення, платники почали розуміти, що одними Таблицями не обійтися. Наявні скарги, що програмне забезпечення належно не реагує на Критерії, коли деякі підприємства не мали потрапити під призупинення, адже не потрапляють під Критерії, але вони чомусь отримали квитанції про призупинення ПН.

На завершення Директор Департаменту обслуговування платників ДФС Наталія Калєніченко звернула увагу, що рішення Комісії разом із квитанцією надходить платнику. Воно з’являється в Кабінеті платника й автоматично потрапляє в СЕА ПДВ. Процес повністю автоматизований. Якщо в платника недостатньо коштів у СЕА ПДВ, тоді можлива ситуація, коли ПН очікуватиме на реєстрацію, навіть якщо по ній позитивне рішення Комісії.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»