У 2014–2015 роках діяли ч.ч. 3 і 4 ст. 119 КЗпП, які надавали право роботодавцям отримувати компенсацію з бюджету в межах середнього заробітку, нарахованого й виплаченого працівникам, призваним на військову службу в особливий період.

До того ж лише із 06.12.2016 р. запрацював Закон України від 12.11.2015 р. № 801-VIII, котрий зробив можливим отримання компенсацій із бюджету в межах середнього заробітку працівникам, призваним на військову службу, які трудилися у фермерських господарствах, сільськогосподарських виробничих кооперативах незалежно від підпорядкування та форми власності й у фізосіб-підприємців. Проте реально скористатися такою можливістю, зокрема фізособи-підприємці, не змогли, адже аналогічні зміни до кінця 2015 року так і не внесли до Порядку № 105.

Однак завдяки постанові КМУ від 12.04.2017 р. № 254 виплачується компенсація за 2014–2015 роки підприємствам (установам, організаціям), фермерським господарствам, сільськогосподарським виробничим кооперативам незалежно від підпорядкування та форми власності й фізособам-підприємцям у межах середнього заробітку працівників, які:

  • призвані на строкову військову службу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;
  • прийняті на військову службу за контрактом у разі виникнення кризової ситуації;
  • призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період, і які підлягають звільненню з військової служби у зв’язку з оголошенням демобілізації, але продовжують військову службу у зв’язку з прийняттям на військову службу за контрактом.

Звісно, ключовою лишається проблема з можливим перерахунком ПДФО та ЄСВ, нарахованого та сплаченого у 2014–2015 рр. із сум середнього заробітку, виплаченого призваним на військову службу.

Зокрема, у разі повернення коштів із держбюджету в межах компенсації середнього заробітку працівника, призваного на військову службу під час мобілізації, на особливий період, роботодавець проводить перерахунок на повернення податку та зазначає результати перерахунку в податковому розрахунку за формою № 1ДФ у періоді, у якому було проведено таке повернення, із від’ємним значенням.

Про це згадувалося в новині «Показуємо у формі № 1ДФ перерахунок ПДФО у зв’язку з отриманням у 2017 році компенсаційних виплат за мобілізованих».

А ось щодо ЕСВ, то до 01.01.2016 р. не нараховувався на виплати та не утримувався ЄСВ із виплат, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період.

Таким чином, оскільки ч. 7 ст. 7 Закону № 2464 до 01.01.2016 р. не передбачено звільнення від нарахування й утримання ЄСВ на виплати, що компенсуються з бюджету в межах середнього заробітку працівників, призваних на строкову військову службу, то такий дохід був базою нарахування й утримання ЄСВ.

Таку відповідь містить індивідуальна податкова консультація ДФС від 14.06.2017 р. № 639/6/99-99-13-02-03-14/ІПК.

Бухгалтерський сервіс «Iнтерактивна бухгалтерія»