Новини публікуються мовою оригіналу
Підприємством — платником ПДВ було заявлене бюджетне відшкодування ПДВ на його розрахунковий рахунок у банку, зазначене в податковій декларації з ПДВ за лютий 2016 року.
Камеральну перевірку правомірності нарахування ПДВ за лютий 2016 року було проведено 19.04.2016 р. Така перевірка підтвердила правомірність визначення суми ПДВ, яка підлягає бюджетному відшкодуванню.
Однак висновок камеральної перевірки із зазначенням суми, що підлягає бюджетному відшкодуванню до Державної казначейської служби України у м. Хмельницькому Хмельницької області було направлено лише 24.05.2016 р. (тобто з 28-денною затримкою), а бюджетне відшкодування на рахунок у банку позивача перераховано фактично 27.05.2016 р.
Щодо цього відповідний платник ПДВ звернувся до суду з адміністративним позовом до ДПІ в м. Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправною бездіяльність відповідача.
Зокрема такий платник ПДВ вимагав стягнути з Держбюджету на його користь пеню нараховану на суму бюджетної заборгованості з відшкодування ПДВ та стягнення з відповідача судових витрат, у т.ч. витрат на правову допомогу. 12.07.2016 р. Хмельницький окружний адміністративний суд задовольнив таку вимогу.
Податківці з таким рішенням не погодилися й подали апеляційну скаргу. Однак, перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів погодилася з висновками суду першої інстанції та прийняла рішення лишити апеляційну скаргу без задоволення.
Так, в ухвалі Вінницького апеляційного адміністративного суду від 01.09.2016 р. у справі № 822/1161/16 повідомляється: вимогами п. 200.23 ПКУ передбачено, що суми податку, не відшкодовані платникам протягом визначеного цією статтею строку, вважаються заборгованістю бюджету з відшкодування ПДВ. На суму такої заборгованості нараховується пеня на рівні 120% облікової ставки НБУ, установленої на момент виникнення пені, протягом строку її дії, включаючи день погашення. Пеня розпочинає нараховуватися з моменту, коли бюджетне відшкодування набуває статусу заборгованості. З урахуванням вимог п.п. 200.13, 200.15 ПКУ — це наступний день, після спливу встановлених податковим законодавством строків на направлення контролюючим органом висновку й перерахування органом, який здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, суми бюджетного відшкодування на розрахунковий рахунок платника податку в банку, що його обслуговує.
Водночас неподання органом державної податкової служби після закінчення перевірки до органу Державного казначейства України висновку із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, і непогашення у зв’язку із цим заборгованості бюджету з ПДВ, не позбавляє платника податку права пред'явити вимоги про стягнення зазначеної пені. Податковим кодексом України не передбачено, що стягнення пені, нарахованої на суму наявної бюджетної заборгованості з ПДВ, здійснюється лише після фактичного отримання платником податків суми такої заборгованості.
Аналогічна правова позиція висловлена ВСУ в постанові від 03.06.2014 р. № 21-131а14 та наведена також у рішеннях ВАСУ — постанові від 17.11.2014 р. № К/800/38736/14, ухвалі від 23.09.2014 р. № К/800/36094/14.