Утилізаційний збір: облік та оподаткування
01.09.2013 р. було введено екоподаток за утилізацію автомобілів. І хоча на сьогодні не можна сказати, що запропонований урядом механізм приймання та переробки старих авто працює, адже є маса проблем зі створенням пунктів прийому й утилізації транспортних засобів, однак утилізаційний збір уже почали сплачувати. Як же його відображати в бухгалтерському та податковому обліку імпортерам (дилерам)? Про це й поговоримо в нашому матеріалі
Бухоблік утилізаційного збору
Для початку зазначимо, що залежно від цілей придбання (імпорту) автомобілів, у бухгалтерському обліку їх обліковуватимуть як:
- товари (запаси) — якщо авто придбавається (ввозиться в Україну) з метою його подальшого перепродажу. У цьому випадку основним нормативним документом, який регулює бухоблік таких транспортних засобів, буде П(С)БО 9 «Запаси»;
- основні засоби — якщо автівки ввозять для їх використання в діяльності підприємства, тобто їх вводять в експлуатацію й обліковують як об’єкти основних засобів. Для ведення бухобліку основних засобів слід керуватися нормами П(С)БО 7 «Основні засоби».
Тепер повернемося до утилізаційного збору. Його сплата безпосередньо пов’язана з придбанням автомобіля, разом із тим суму сплаченого збору можна чітко прив’язати до конкретного об’єкта обліку — транспортного засобу. Виходячи із цього, напрошується висновок, що утилізаційний податок потрібно включити до складу первісної вартості авто. А саме як інші витрати, безпосередньо пов’язані з придбанням основних засобів (товарів) і доведенням їх до стану, у якому вони придатні для використання в запланованих цілях (п. 8 П(С)БО 7 та п. 9 П(С)БО 9). Адже, погодьтеся, не сплативши екоподатку за утилізацію транспортного засобу, автомобіль у разі імпорту просто не розмитнять. За таких обставин важко вести мову про його подальше використання в запланованих цілях.
Звісно, ви відзначите, що утилізаційний збір не згадано прямо серед складових первісної вартості, як, скажімо, це зробили з митом (п. 8 П(С)БО 7 та п. 9 П(С)БО 9). А обидва вони дуже схожі за суттю. Та на момент затвердження П(С)БО про утилізаційний збір не було й гадки — можливо, незабаром у зазначені стандарти внесуть зміни і збір з’явиться серед складових первісної вартості. Таким чином, усі питання будуть закриті.
Наразі ж існує певна невизначеність з огляду на абз. 9 п. 18 П(С)БО 16 «Витрати», за яким податки, збори й інші передбачені законодавством обов’язкові платежі (окрім податків, зборів та обов’язкових платежів, що включаються до виробничої собівартості продукції, робіт, послуг) належать до адмінвитрат підприємства. Їх визнають у тому звітному періоду, у якому вони були здійснені (п. 7 П(С)БО 16).
Ми все ж тяжіємо до визнання утилізаційного збору, що сплачується під час імпорту, у складі первісної вартості авто. Бо, як ми вже згадували, екоподаток за утилізацію транспортних засобів якраз і є таким видом витрат, що безпосередньо пов’язаний із придбанням і належить до конкретного об’єкта обліку — автівки. Водночас не слід забувати й про принцип бухобліку превалювання сутності над формою (ст. 4 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV).
З огляду на сказане, відобразимо на бухгалтерських проводках процедуру нарахування та сплати утилізаційного збору (див. таблицю).
Таблиця
Бухгалтерський облік утилізаційного збору
№ з/п |
Зміст операції |
Дт |
Кт |
1 |
Проведено розрахунки з митницею зі сплати утилізаційного збору |
377/митниця |
311 |
2 |
Утилізаційний збір відображено у складі первісної вартості автомобіля |
28 (152) |
641 |
3 |
Закрито розрахунки зі сплати утилізаційного збору |
641 |
377/митниця |
Додамо, що ми направили запит із цього питання до Мінфіну, тож тільки-но отримаємо відповідь, одразу сповістимо наших читачів.
Податковий облік утилізаційного збору
Ситуація з податковим обліком фактично є продовженням бухоблікової дилеми. Адже в ПКУ також конкретно не сказано, до яких витрат відносити утилізаційних збір. Водночас, беручи до уваги наші бухоблікові доводи про включення утилізаційного збору до первісної вартості, вважаємо, що витрати на його сплату слід визнавати:
- у складі первісної вартості авто, яке амортизуватиметься, — якщо автомобіль придбавається як основний засіб для використання в госпдіяльності (п.п. 146.2, 146.5 ПКУ);
- витратами, що формують собівартість придбаних і реалізованих товарів, — у разі придбання (імпорту) авто для перепродажу (п. 138.6 ПКУ). Такі витрати визнають у тому звітному періоду, у якому визнано доходи від реалізації таких товарів (п. 138.4 ПКУ).
Звичайно, може виникнути бажання списати сплачений утилізаційний збір на витрати періоду згідно з абз. 3 пп. «в» п. 138.10.4 ПКУ. Відповідно до нього, підприємства мають право включати до витрат суми нарахованих податків і зборів, установлених ПКУ. Однак податківцям може не сподобатись ідея такого нарощування витрат. Тому більш обережним автовласникам ми б усе ж радили обирати перший варіант і не квапитися з визнанням витрат у періоді сплати збору. Ми направили запит до Міндоходів із приводу цього питання. Як тільки отримаємо відповідь, одразу доведемо її до наших читачів.
Детальніше про те, хто і як сплачує утилізаційний збір, читайте в газеті «Інтерактивна бухгалтерія» № 73 за 2013 рік.
Євген ПАНЧИШИН,
бухгалтер-експерт
газети «Інтерактивна бухгалтерія»