У зв’язку з підвищенням порога для реєстрації платником ПДВ чимало суб’єктів господарювання воліють полишити лави платників податку. І це абсолютно логічно, адже зниження податкового навантаження сприяє вивільненню оборотних коштів та підвищенню конкурентоспроможності продукції, особливо в кризових умовах.
Утім зі зняттям ПДВшної реєстрації бухгалтери стикаються нечасто. Тому важливо знати, що й за чим робити, як правильно відобразити податкові зобов’язання та подати податкову звітність.
Про це й не лише — у нашій консультації

Підстави анулювання реєстрації платника ПДВ

Зняття з реєстрації платника ПДВ проводиться шляхом виключення юр- або фізособи з реєстру платників цього податку. Водночас п. 184.1 ПКУ містить вичерпний перелік підстав анулювання реєстрації платника ПДВ. Тож у матеріалі ми розглянемо лише ті, які надають можливість платнику самостійно прийняти рішення щодо виключення його з реєстру ПДВшників і не пов’язані з припиненням діяльності. Тобто — тільки дві підстави:

  • перша — будь-яка особа, зареєстрована як платник ПДВ протягом попередніх 12 місяців, управі подати заяву про анулювання реєстрації, якщо загальна вартість оподатковуваних товарів/послуг, що надаються такою особою, за останні 12 календарних місяців була меншою від суми, визначеної ст. 181 ПКУ (1 млн грн без ПДВ), за умови сплати суми податкових зобов’язань у випадках, визначених у р. V ПКУ (пп. «а» п. 184.1 ПКУ);
  • друга — будь-яка особа, зареєстрована як платник ПДВ, реєструється як платник єдиного податку, умова сплати котрого не передбачає сплати ПДВ (пп. «в» п. 184.1 ПКУ).

Зауважимо: зняття з ПДВ-реєстрації через замалі обсяги оподатковуваних операцій відбувається лише в добровільному порядку. Тобто юр- або фізособа сама приймає рішення — лишатися платником ПДВ чи ні. Інакше (у разі переходу на сплату єдиного податку) анулювання реєстрації може відбуватися як за заявою платника податку, так і за рішенням податківців (п. 184.2 ПКУ).

Розгляньмо детальніше умови добровільного анулювання ПДВ-реєстрації.