У громадян, які планують займатися незалежною професійною діяльністю, одразу виникає питання: із чого розпочати? Тож, з’ясуймо, які документи, куди та в які строки слід подати для реєстрації незалежної професійної діяльності в Україні, а також дізнаймося, які проблеми можуть виникнути під час її реєстрації

Нині фізособам, які планують працювати самі на себе, держава надає можливість реалізувати власні задуми, зареєструвавшись як самозайняті особи. Згідно з податковим законодавством до поняття «самозайнятої особи» входять дві категорії:

— фізособи-підприємці;

— особи, які займаються незалежною професійною діяльністю.

Обидві категорії осіб можуть провадити відповідну діяльність за умови, якщо вони не є працівниками в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності (пп. 14.1.226 ПКУ). Тож, наразі ми приділимо увагу саме суб’єктам незалежної професійної діяльності.

Яка діяльність є незалежною професійною

ПКУ називає такою діяльністю участь фізособи в науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, осіб, зайнятих релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою схожою діяльністю. Водночас такі особи можуть використовувати найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб (пп. 14.1.226 ПКУ).

Завважимо

На суб’єктів незалежної професійної діяльності не поширюються норми Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань» від 15.05.2003 р. № 755-IV, тому їм не потрібно проходити процедуру реєстрації через держреєстратора (на відміну від підприємців). Відомості про суб’єктів незалежної професійної діяльності включають до Державного реєстру фізичних осіб — платників податку.

Процедура реєстрації незалежної професійної діяльності