Перш ніж визначити ПДВшну долю фрахту у ЗЕД, потрібно з’ясувати, чим є фрахт у контексті податкового законодавства: послугою з перевезення чи орендою транспортного засобу. Адже від цього залежить, чи є такі послуги об’єктом обкладення ПДВ і чи може резидент — постачальник таких послуг застосувати нульову ставку податку

Фрахт — послуга перевезення чи оренда

Це питання впевнено можна назвати дискусійним. Ось погляньте.

За договором чартеру (фрахтування) одна сторона (фрахтівник) зобов’язується надати другій стороні (фрахтувальникові) за плату всю або частину місткості в одному чи декількох транспортних засобах на один або декілька рейсів для перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти або з іншою метою, якщо це не суперечить закону й іншим нормативно-правовим актам (ч. 1 ст. 912 ЦКУ).

Зазвичай такі договори використовують у сфері морських і повітряних перевезень. Вітчизняним законодавством установлено два види фрахтування морських суден:

  • тайм-чартер — фрахтування судна, за умовами якого судно має бути укомплектоване екіпажем;
  • бербоут-чартер — фрахтування, за умовами якого судно не споряджають і не укомплектовують екіпажем.

Для податкових цілей варто керуватися термінами, які пропонує ПКУ. І лише в разі відсутності того чи іншого тлумачення в ПКУ можемо озброюватися термінами з профільного законодавства.

Зокрема, пп. 14.1.260 ПКУ містить податкове тлумачення терміна «фрахт»:

  • фрахт — винагорода (компенсація), яку сплачують за договорами перевезення, найму або піднайму судна чи транспортного засобу (їх частин) для:
  • перевезення вантажів і пасажирів морськими або повітряними суднами;
  • перевезення вантажів залізничним або автомобільним транспортом.

Своєю чергою, пп. 14.1.97 ПКУ визначено:

лізингова (орендна) операція — господарська операція (крім операцій з фрахтування (чартеру) морських суден й інших транспортних засобів) фізичної або юридичної особи (орендодавця), що передбачає надання основних засобів у користування іншим фізичним або юридичним особам (орендарям) за плату та на визначений строк.

Як бачимо, у податковому законодавстві розмежовано поняття фрахту й оренди.

Однак контролери під час перевірок, а також у своїх роз’ясненнях, часто ставлять знак рівності між операціями з фрахтування (чартеру) й оренди транспортного засобу (судна).

Скажімо, у роз’ясненні з категорії 101.05 розділу «Запитання – відповіді з Бази знань» ЗІР (zir.sfs.gov.ua) податківці, зазначаючи про обкладення ПДВ тайм-чартеру, ототожнюють його з орендою судна. У виданні «Вісник. Офіційно про податки» № 28/2014 фіскали, розглянувши питання — чи є об’єктом обкладення ПДВ надання судновласником-резидентом нерезиденту у фрахт (бербоут-чартер) судна для здійснення міжнародних перевезень, також прирівняли таку операцію до оренди транспортного засобу.

А ось суди намагаються докопатися до суті наданих послуг. Тому платники ПДВ часто успішно оспорюють у судових залах такий підхід фіскалів.