Сьогодні з’ясуємо, як обліковувати витрати на утримання автомобіля, зокрема, його техобслуговування, ремонт, заправку паливом. Чи будуть витрати у ПДФО-обліку? Також поговоримо про ПДВ-нюанси
ПДФО
Об’єктом обкладення ПДФО є чистий оподатковуваний дохід, який визначають як різницю між загальним оподатковуваним доходом і витратами такої фізособи-підприємця. Водночас за загальним правилом, прописаним у п. 177.2 ПКУ, витрати ФОП визнає за умови, якщо вони (1) документально підтверджені, (2) пов’язані з господарською діяльністю, (3) фактично понесені (сплачені).
Детальніше про це читайте у статті «Склад доходів і витрат підприємця-загальносистемника».
Щоправда, для витрат, пов’язаних із придбанням/утриманням основних засобів (у т.ч. автомобілів), розроблені спецнорми, зокрема, у:
- пп. 177.4.6 ПКУ — не підлягають амортизації та повністю включаються до складу витрат звітного періоду витрати на проведення ремонту, реконструкції, модернізації й інших видів поліпшення основних засобів;
- пп. 177.4.5 ПКУ — не включаються до складу витрат підприємця витрати на придбання й утримання основних засобів подвійного призначення, визначених цією статтею.
На замітку
Основні засоби подвійного призначення — це земельні ділянки, об’єкти житлової нерухомості, легкові та вантажні автомобілі (пп. 177.4.6 ПКУ).
Автомобіль — це колісний транспортний засіб, який:
- приводить у рух джерело енергії;
- не менш як 4 колеса;
- призначений для руху безрейковими дорогами;
- використовують для перевезення людей та (чи) вантажів, буксирування транспортних засобів, виконання спеціальних робіт.
При цьому вантажний автомобіль за своєю конструкцією та обладнанням призначений для перевезення вантажів, а легковий автомобіль — для перевезення пасажирів із кількістю сидячих місць (у т.ч. місце водія) не більш ніж 9.
(ст. 1 Закону України «Про автомобільний транспорт»
від 05.04.2001 р. № 2344-III, далі — Закон про автотранспорт)
Отже, власникам і користувачам легкових і вантажних автомобілів витрати на їх утримання не можна включати до витрат із метою обкладення ПДФО.
Логічно стверджувати, що автомобілі, які не належать до категорії легкових або вантажних (наприклад, автомобілі спеціального призначення — код УКТ ЗЕД 8705), не є основними засобами подвійного призначення. Відповідно, витрати на їх утримання можна враховувати під час обчислення об’єкта оподаткування.
Утім, наприклад, сідельні тягачі та напівпричепи (код УКТ ЗЕД — 8701 20 і 8716 відповідно) податківці все одно класифікують як вантажні автомобілі (оскільки, за їхніми словами, вони призначені для перевезення вантажів). Тож, амортизацію, ремонти й інші витрати щодо них податківці забороняють включати до витрат (див. ІПК ДФСУ від 25.07.2017 р. № 1351/Б/99-99-13-01-02-14/ІПК, від 20.09.2017 р. № 1995/М/99-99-13-01-02-14/ІПК, від 28.11.2018 р. № 4993/Л/99-99-13-01-02-14/ІПК). Щоправда, стосовно цього вже є позитивна судова практика — див., скажімо, постанову Восьмого апеляційного адмінсуду від 19.03.2019 р. у справі № 857/346/19, рішення Запорізького окружного адмінсуду від 22.01.2019 р. у справі № 280/4259/18.