Незважаючи на те що нині у судових залах точаться спори стосовно законності права ДФСУ встановлювати підстави для блокування податкових накладних, тобто затверджувати критерії ризиковості, податківці вкотре ними скористалися, й освіжили критерії ризиковості листами ДФС від 07.08.2019 р. № 1962/99-99-29-01-01 та № 1963/99-99-29-01-01 (далі — Лист № 1962 та Лист № 1963 відповідно).
Добро на використання оновлених критеріїв фіскали отримали від Мінфіну України (див. його лист від 06.08.2019 р. № 26010-06-5/2011). Ці критерії, за словами контролерів, уведені в дію 08.08.2019.
Що ж підкоригувало головне податкове відомство в критеріях ризиковості платника податку, критеріях ризиковості здійснення операції та показниках, за якими визначають позитивну податкову історію платника ПДВ, розглянемо в нашій консультації
Передусім нагадаємо: за приписами п. 10 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабміну України від 21.02.2018 р. № 117 (далі — Порядок № 117), ДФС делеговано право визначати:
- критерії ризиковості платника податку;
- критерії ризиковості здійснення операцій;
- перелік показників, за якими визначають позитивну податкову історію платника податку.
Водночас Окружний адміністративний суд м. Києва рішенням від 05.06.2019 р. у справі № 826/12108/18 визнав протиправним і нечинним, зокрема, п. 10 Порядку № 117 як такий, що суперечить вимогам п. 201.16 ПКУ. Але Кабмін та ДФСУ не погодилися із цим рішенням, і подали апеляцію. Тому наразі дане рішення не набрало чинності.
До запровадження оновлених критерії ризиковості Листами № 1962 та № 1963 ДФСУ застосовувала:
- критерії ризиковості платника та критерії ризиковості здійснення операції, які було встановлено листом ДФСУ від 05.11.2018 р. № 4065/99-99-07-05-04-18 (далі — Лист № 4065). Щоправда, Окружний адміністративний суд м. Києва в рішенні від 26.04.2019 р. № 640/1240/19 визнав Лист № 4065 таким, що не підлягає виконанню. Проте нині рішення не набрало законної сили, оскільки ДФСУ подала апеляцію;
- перелік показників, що визначають позитивну податкову історію платника податку, наведених у листі ДФСУ від 21.03.2018 р. № 960/99-99-07-18.
Отже, поки представники Феміди не поставили жирної крапки в питанні законності застосування критеріїв ризиковості, установлених листами ДФСУ, система блокування податкових накладних працює, ґрунтуючись на них. То які ж зміни внесли податківці в оновлені критерії, розгляньмо далі.
Критерії ризиковості платника податку
На першому етапі моніторингу перевіряють платника ПДВ, що склав податкову накладну/розрахунок коригування (далі — ПН/РК), за критеріями ризиковості платника податку. І якщо ПДВшник відповідає хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, він отримує статус ризикового платника, і всі його ПН/РК блокують (п. 6 Порядку № 117).
Докладніше про це читайте к статті «Критерії ризиковості для блокування ПН/РК і показники позитивної податкової історії платника від ДФСУ» (№ 110/2019).
Тут зміни торкнулися лише п. 1.6 Критеріїв, яким керуються регіональні комісії (комісії Головних управлінь ДФС в областях, м. Києві й Офісі великих платників ДФС), які розглядають питання щодо встановлення ризиковості платника податків.
По-перше, прибрали ознаку, за якою назвати ризиковим контролери могли будь-якого платника, що має менш ніж 3 місяці ПДВшного стажу.