Один із видів акцизних складів — пересувні. З 01.07.2019 отримати такий статус може будь-який транспортний засіб, що використовують із метою перевезення та/або використання пального. До того ж — автоматично. А от завдання позбутися такого статусу може виявитися нелегким. Пропонуємо з’ясувати усі пов’язані із цим нюанси

Що таке пересувний акцизний склад і хто його розпорядник

Пересувний акцизний склад (далі — пересувний АС) — це транспортний засіб (автомобільний, залізничний, морський, річковий, повітряний, магістральний трубопровід), на якому переміщують і/або зберігають пальне (продукцію згідно з УКТ ЗЕД, зазначеним у пп. 215.3.4 ПКУ) або спирт етиловий  на митній території України (пп. 14.1.61 ПКУ).

 Оскільки тема присвячена пальному, надалі про спирт етиловий не згадуватимемо.

А тепер — про винятки.

По-перше, до пересувних АС не зараховують транспортний засіб, що використовує суб’єкт господарювання, який не є розпорядником акцизного складу , для переміщення на митній території України свого пального для потреб власного споживання чи промислової переробки .

Отже, якщо суб’єкт господарювання не зареєстрований платником паливного акцизу та не має акцизних складів (див. пп. 14.1.6 ПКУ), його бензовози з власним пальним не вважають пересувними АС.

 Розпорядник пересувного АС — суб’єкт господарювання — платник акцизного податку, який є власником пального та який із використанням транспортного засобу незалежно від того, кому належить такий транспортний засіб:

  • реалізує або зберігає пальне;
  • увозить пальне на митну територію Україні, з якого сплачено акцизний податок або на умовах, визначених ст. 229 ПКУ (пп. 14.1.2241 ПКУ).

 Такі суб’єкти господарювання з метою перевезення пального подають до податкового органу в електронній формі заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними за формою, затвердженою наказом Мінфіну України від 08.05.2019 р. № 188. У них, зокрема, зазначають транспортний засіб, який перевозитиме пальне, вид пального, пункти навантаження/розвантаження та період переміщення пального (абз. 2 пп. 230.1.5 ПКУ).

По-друге, розпорядником пересувного АС не вважають перевізника (експедитора), який здійснює транспортування пального (пп. 14.1.2241 ПКУ). Зверніть увагу: не є розпорядником складу самого перевізника (експедитора), а от власник пального може виявитися розпорядником пересувного АС у тлумаченні пп. 14.1.2241 ПКУ. Про таку ситуацію, зокрема, ішлося в ІПК ДФСУ від 11.04.2019 р. № 1559/6/99-9-12-02-02-15/ІПК (далі ІПК № 1559): резидент — імпортер пального, яке постачали залізницею, отримав статус розпорядника пересувного АС. А залізничну цистерну, яка, хоч і належала третій особі, визнали пересувним АС.

По-третє, паливний бак як ємність для зберігання пального безпосередньо в транспортному засобі або технічному обладнанні, пристрої не є акцизним складом (пп. «г» пп. 14.1.6 ПКУ). Відповідно — транспортний засіб, у якого пальне знаходиться лише в паливному баку та використовується винятково для роботи двигуна, не вважається пересувним АС. Про це саме зазначає ДФСУ в ІПК від 25.06.2019 р. № 2900/6/99-99-12-02-02-15/ІПК.

Як реєструють пересувний АС та на який час