Чи обов’язково ФОПу на загальній системі оподаткування вести Книгу обліку доходів і витрат? Якщо так, то який порядок її заповнення? Яка відповідальність передбачена за неведення Книги?

ВІДПОВІДЬ: Фізичні особи — підприємці на загальній системі оподаткування зобов’язані вести Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга) і мати підтверджуючі документи щодо походження товару (п. 177.10 ПКУ).

Книга необхідна для визначення об’єкта обкладення ПДФО. Позаяк для фізособи — підприємця на загальній системі оподаткування об’єктом оподаткування є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка в грошовій та негрошовій формах) i документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю підприємця. На її основі підприємець заповнює річну податкову декларацію про майновий стан та доходи. Дані Книги також потрібні для визначення квартальних авансових платежів із ПДФО, які підприємці сплачують згідно з приписами пп. 177.5.1 ПКУ до 20 числа місяця, наступного за календарним кварталом (до 20 квітня, до 20 липня та до 20 жовтня).

У Книзі роблять записи про отримані підприємницькі доходи та документально підтверджені витрати, пов’язані з отриманням таких доходів на підставі первинних документів.

Форма та реєстрація Книги

Форму та Порядок ведення Книги фізичними особами — підприємцями на загальній системі оподаткування затверджено наказом Міндоходів від 16.09.2013 р. № 481 (даліПорядок № 481).

За вибором платника ведення Книги дозволено як паперовому, так і в електронному вигляді (п. 2 Порядку № 481). Проте зауважимо: сьогодні ведення Книги обліку доходів і витрат в електронному вигляді реалізувати на практиці неможливо. Як стверджують податківці, така можливість з’явиться після того, коли в електронному сервісі «Електронний кабінет платника податків» буде введено в експлуатацію відповідне програмне забезпечення. Тому наразі Книгу ведуть у паперовому вигляді.

Книга обліку доходів і витрат перед використанням обов’язково повинна бути зареєстрована в податковому органі. Це слід зробити після дати державної реєстрації підприємця, але до початку провадження підприємницької діяльності. Така процедура безкоштовна та зазвичай триває 2-3 робочих дні. Ініціює її підприємець, подаючи до податкової за місцем реєстрації заяву (довільної форми) та прошнурований примірник Книги з пронумерованими сторінками та заповненим титульним аркушем.

Під час реєстрації Книгу засвідчують підписом керівника чи заступника контролюючого органу та скріплюють печаткою.

У разі якщо Книга буде повністю заповнена, то підприємець має зареєструвати нову Книгу. А якщо це відбулося посеред податкового (звітного) періоду, то записи в новій Книзі продовжуються наростаючим підсумком, з урахуванням даних попередньої Книги, яка лишається в підприємця.

Як заповнювати Книгу обліку доходів і витрат