Доволі поширена практика — підприємства володіють автомобілями, а водії є найманими працівниками цих підприємств. Ніхто не застрахований від потрапляння в ДТП, хоча головна мета кожного водія — уникнути такої ситуації.
Як відобразити в бухгалтерському обліку підприємства наслідки такої неприємної події? А якщо після ДТП є не лише завдані підприємству збитки у вигляді пошкодженого автомобіля, але й постраждала третя особа?
Відповіді на найбільш актуальні питання бухобліку наслідків ДТП читайте у статті
Облік понесеного збитку (розбитого авто)
Передусім розгляньмо аспекти, пов’язані з тим, що є доконаним фактом унаслідок ДТП і стосується лише матеріального нюансу: автомобіль розбитий чи частково пошкоджений, підприємству завдано матеріальної шкоди. Варіантів розвитку подій у відповідь на цю надто неприємну подію може бути лише два:
- відремонтувати автомобіль
або
- списати його.
Певна річ, що на прийняття рішення може вплинути ступінь/розмір завданих автомобілю пошкоджень.
Принагідно зауважимо: списання необхідно здійснювати згідно із загальними правилами списання будь-яких основних засобів, заручившись лише більш повним комплектом документації, у т.ч. і спеціальної, яка є обов’язковою під час оформлення ДТП і його наслідків.
Нагадуємо, що виконання цієї процедури врегульовано р. 8 Методрекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну України від 30.09.2003 р. № 561 (далі — Методрекомендації № 561, а саме:
- постійно діюча комісія на підприємстві після проведення безпосереднього огляду такого автомобіля встановлює причини невідповідності його критеріям активу, визначає осіб, з вини яких відбувається передчасне вибуття такого основного засобу з експлуатації, уносить пропозиції щодо їх відповідальності; далі визначає можливість продажу (передання) цього об’єкта іншим підприємствам, організаціям й установам або використання його окремих вузлів, деталей, матеріалів, які можуть бути отримані під час демонтажу, розбирання (ліквідації), установлює їхню кількість і вартість; потім складає та підписує акти на списання цього основного засобу (п. 41 Методрекомендацій № 561);
- у разі списання автомобіля після ДТП до акта за таким списанням має долучатися копія акта ДТП, а до регістрів аналітичного обліку за цим автомобілем — усі документи, якими оформлено факт вибуття цього основного засобу (п. 42 Методрекомендацій № 561).
Тим часом подальший ремонт автомобіля — це операції, відображення в обліку яких містить низку нюансів. Розгляньмо їх.