Одразу зазначимо: вартісних критеріїв для контрольованості законодавець не чіпав. Проте уточнив, на що слід звертати увагу під час зіставлення умов госпоперації, розширив дію «ланцюжка» для контрольованих операцій, додав правил у питанні перевірок й інформації.
Тож, маємо уточнюючі зміни щодо контрольованих операцій, а не кардинальні. Розгляньмо детальніше новації, які привніс Закон України від 23.11.2018 р. № 2628-VIII (далі — Закон № 2628)

Сплата корпоративного податку нерезидентом → неконтрольованість операцій

пп. 1 п. 7 Закону № 2628, зміни до пп. 39.2.1.1 ПКУ,
діє з 01.01.2019

Нагадаємо, що з 27 липня 2017 року серед контрольованих можуть опинитися госпоперації з нерезидентами, які не сплачують податку на прибуток (корпоративного податку), у т.ч. із доходів, отриманих за межами держави реєстрації таких нерезидентів, та/або не є податковими резидентами держави, у якій вони зареєстровані як юрособи. Перелік організаційно-правових форм під цю норму затвердив КМУ постановою від 04.07.2017 р. № 480. Звісно — для 2018 року за умови, якщо річний дохід резидента перевищує 150 млн грн, а обсяг операцій із таким нерезидентом — понад 10 млн грн (пп. 39.2.1.7 ПКУ).

Зверніть увагу на виділені вище слова — Перелік № 480 діє щодо нерезидента із певною організаційно-правовою формою, якщо він не сплачує податку на прибуток (корпоративного податку). Зважаючи на це, формувався закономірний висновок: якщо нерезидент із Переліку № 480 сплачує корпоративний податок, то операції з ним не контрольовані (певна річ, коли інші підстави для контрольованості не спрацьовують із пп. «а» – «в» пп. 39.2.1.1 ПКУ). Щоправда, за практичного застосування такого правила виникають запитання, а саме:

  • важливим є наявність факту сплати корпоративного податку нерезидентом — чи достатньо, що він є платником такого податку (адже він може бути платником цього податку, але не сплачувати його, скажімо, через наявність збитку)?
  • чи відіграє роль те, за який звітний період нерезидент сплачував корпоративний податок (наприклад, у 2018 році сплатив за 2017 рік), чи знову-таки вагомим є, у якому періоді сплачував (і неважливо, за який саме)?
  • чи треба документально підтверджувати, що нерезидент сплачував податок на прибуток (корпоративний податок)?

Деякі пояснення відразу надали податківці в листі ДФСУ від 14.08.2017 р. № 21674/7/99-99-14-01-02-17, зокрема:

«Якщо нерезидентом, організаційно-правова форма якого включена до Переліку, у звітному році сплачувався податок на прибуток (корпоративний податок), господарські операції платника податків з ним визнаються неконтрольованими за відсутності інших критеріїв, визначених підпунктами «а» – «в» п.п. 39.2.1.1 п.п. 39.2.1 п. 39.2 ст. 39 Кодексу».

Під звітним роком мають на увазі рік, у якому з нерезидентом були операції. Ідеться про те, що якщо нерезидент із Переліку № 480 у 2018 році сплачував корпоративний податок, то операції з ним у 2018 році не будуть контрольованими, якщо інші підстави з пп. «а» – «в» пп. 39.2.1.1 ПКУ для контрольованості не спрацьовують. Тобто — чи сплачував корпоративний податок (податок на прибуток) нерезидент, і неважливо, за який рік він це робив.