На жаль, невід’ємною складовою діяльності кожного магазину самообслуговування (далі — магазин) є не лише крадіжки, а й ненавмисне пошкодження товарів покупцями. Скажімо, товари нерідко падають зі стелажів, упускаються та розбиваються, ламаються, розриваються, лопаються, витікають, розсипаються...
Причому доволі часто товар пошкоджується навіть не через банальну необережність або неуважність покупця, а з вини самого магазину. Напевно вам доводилося спостерігати, як товари, що можуть розбитися, розміщують у рядах з надто вузькими проходами, на полицях без бортиків, нагромаджують один на одного, вибудовують у піраміди. У таких ситуаціях не дивно, що через один незграбний рух відбувається справжня «бійня». Крім того, покупці можуть випадково штовхнути один одного, посковзнутися на мокрій підлозі, зачепити візком або кошиком стелаж. І цей перелік негараздів можна ще довго продовжувати. У результаті магазин лишається без товару, і в нього виникають закономірні запитання: кому платити і як обліковувати? З’ясуймо це, заздалегідь домовившись, що магазин — платник податку на прибуток і ПДВ
Хто відшкодовує збитки за пошкоджений товар
Хоч як би неприємно це не звучало для бізнесу, але магазин не може змусити покупця придбати товар, випадково пошкоджений ним у торговельній залі, або ж самостійно стягнути його вартість. Він може лише ввічливо запропонувати заплатити, але вимагати миттєво розрахуватися не вправі. Річ у тім, що згідно із ч. 1 ст. 323 Цивільного кодексу України (далі — ЦКУ) ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.
Крім того, ч. 1 ст. 668 ЦКУ як загальним положенням стосовно договорів купівлі-продажу передбачено: ризик випадкового знищення або випадкового пошкодження товару переходить до покупця з моменту передання йому товару, знову ж таки, якщо інше не встановлено договором або законом.
Під час роздрібної купівлі-продажу право власності на товар переходить до покупця лише з моменту його передання, яке фактично відбувається після оплати такого товару (ч. 1 ст. 334, ч. 1 ст. 698 ЦКУ). Відповідно, до моменту продажу (оплати) власником товару є продавець (магазин), і саме він відповідає за його належне зберігання, а також несе всі ризики, у т.ч. випадкового пошкодження, пов’язані із цим товаром.