Підприємства можуть бути як продавцями, так і покупцями, відповідно, можуть і надавати знижки на товари/послуги, і отримувати їх. У цьому матеріалі ознайомимося саме з отриманням знижок підприємством. Як у бухгалтерському та податковому обліку відображати отримані знижки? Що з ПДВ?

Знижка — це тимчасове зменшення ціни товару, яке надається покупцям (споживачам) (ст. 1 Закону України «Про рекламу» від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР, даліЗакон про рекламу).

Водночас згідно із ч.ч. 4, 5 ст. 15 Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 р. № 1023-ХІІ (далі Закон про захист прав споживачів) уживання понять «знижка», «зменшена ціна», «розпродаж» чи будь-яких інших, аналогічних за значенням, дозволяється лише з додержанням таких умов:

  • якщо вони застосовуються до продукції, яку безпосередньо реалізує суб’єкт господарювання;
  • якщо такого роду знижка або зменшення ціни застосовується протягом визначеного й обмеженого періоду часу;
  • якщо ціна продукції є нижчою за її звичайну ціну.

Окрім того, до споживачів повинна доводитись інформація про ціну продукції, що була встановлена до початку проведення відповідного розпродажу, застосування знижок або зменшення ціни, а також про ціну цієї ж продукції, установлену після початку їх дії (ч. 6 ст. 15 Закону про захист прав споживачів). На практиці така інформація зазвичай указується на ціннику товару.

Найчастіше трапляються такі види знижок:

  • акційні знижки — знижки, які встановлюються на час проведення рекламних акцій;
  • дисконтні знижки — ними можуть користуватися покупці, які мають дисконтну пластикову картку. Такі знижки можуть бути фіксованими (розмір знижки встановлюється у відсотковому виразі) або накопичувальними (розмір знижки визначається загальною сумою сплачених грошей або кількістю покупок за певний період);
  • прогресивні знижки — знижки, які надаються в разі одночасного придбання декількох одиниць товару: чим більшу кількість одиниць товару придбаває покупець, тим вища знижка й, відповідно, нижча ціна;
  • святкові знижки та знижки вихідного дня — надаються напередодні свят (наприклад, на Новий рік та Різдво, День св. Валентина, 8 Березня, Великдень тощо), у вихідні дні або у зв’язку з відкриттям магазину тощо;
  • сезонні знижки та розпродажі — такі знижки та розпродажі зазвичай розпочинаються наприкінці сезону (наприклад, наприкінці зими покупцеві надається можливість придбати за зниженими цінами товари зимового асортименту — хутряні вироби, обігрівачі тощо);
  • знижки на товари, що характеризуються найменшим попитом або наявні в декількох розмірах, що залишилися (наприклад, остання пара взуття).

Своєю чергою, за часом надання знижки можна поділити на:

  • знижки, які надаються в момент продажу товару. Такі знижки характерні для роздрібної торгівлі, коли покупець отримує знижку відразу, наприклад, за дисконтною карткою, флаєром тощо;
  • знижки, які надаються після відвантаження (реалізації) товарів. Ці знижки характерні для оптової торгівлі, хоча й бувають випадки, коли їх надають у роздрібній торгівлі, наприклад, у разі продажу товарів у розстрочку (знижка надається за дострокову оплату).