Наше підприємство (платник ПДВ) замовляє в нерезидента послуги з організації рекламних заходів за кордоном, а також доручає йому придбати послуги з розміщення нашої реклами в іноземних ЗМІ. Нерезидент за це отримує посередницьку винагороду та компенсацію вартості рекламних послуг, придбаних у третіх осіб за дорученням.
Чи потрібно нараховувати ПДВ на вартість таких нерезидентських послуг? Якщо так, то що слугуватиме базою: лише винагорода посередника чи весь обсяг рекламних послуг?
ВІДПОВІДЬ: У разі отримання послуг від нерезидента платник ПДВ насамперед визначає місце їх постачання за ст. 186 Податкового кодексу України (далі — ПКУ). Адже нерезидентські послуги потрапляють під ПДВшний прес, лише якщо місце їх постачання — митна територія України (ст. 208 ПКУ).
Місце постачання нерезидентських послуг
У ст. 186 ПКУ фігурують як рекламні, так і посередницькі послуги.
Так, у пп. «б» п. 186.3 ПКУ названо рекламні послуги. Як відомо, для ідентифікації послуг податківці часто застосовують Класифікацію видів економічної діяльності (КВЕД-2010), затверджену наказом Держкомстату України від 23.12.2011 р. № 396. До розділу рекламної діяльності у КВЕД-2010 входить, зокрема, клас 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в ЗМІ».
Своєю чергою, посередницьким послугам присвячений пп. «є» п. 186.3 ПКУ. У ньому йдеться про посередницькі послуги від імені та за рахунок іншої особи чи від свого імені, але за рахунок іншої особи, якщо забезпечується надання покупцеві послуг, перелічених у п. 186.3 ПКУ. Як бачимо, принципово, щоб надання посередницьких послуг стосувалося саме тих видів послуг, які прописані в п. 186.3 ПКУ. А, як ми вже зазначили, рекламні послуги — серед таких.