З 1 січня 2016 року підприємці стали застрахованими особами в усіх видах соціального страхування та, відповідно, отримали право на страхові виплати. Тому досі актуальним лишається питання: як правильно заповнити листок непрацездатності, здійснити розрахунки й одержати від Фонду соцстраху належні суми лікарняних або декретних?

Передусім виникають питання щодо заповнення листків непрацездатності, оформлення документів для надання матзабезпечення та порядку розрахунку середнього доходу для оплати листків непрацездатності.

Незважаючи на те що відтоді, як підприємці отримали право на матзабезпечення в разі тимчасової втрати працездатності, минуло вже 3 роки, до жодного нормативного акта зміни не внесено.

Проте вже є проект змін до Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою КМУ від 26.09.2001 р. № 1266 (далі Порядок № 1266).

Цим проектом буде встановлено особливості визначення для підприємців розрахункового періоду та розрахунку середнього доходу для допомоги з тимчасової непрацездатності й допомоги по вагітності та пологах. Передбачається, що для фізособи-підприємця основним розрахунковим періодом буде 12 календарних місяців (з першого до першого числа), що передують року, у якому настав страховий випадок. Але це відбудеться після того, як відповідні зміни будуть унесені до Порядку № 1266. А нині маємо те, що маємо.

Підприємець отримав листок непрацездатності: як оформлювати

Наведімо послідовність дій для фізособи-підприємця, який отримав листок непрацездатності.

Крок 1. Підприємець (як страхувальник) самостійно заповнює дані зворотного боку листка непрацездатності (замість табельника й кадрової служби), зазначаючи період непрацездатності та страховий стаж на дату настання страхового випадку. Для отримання даних про страховий стаж станом на день настання страхового випадку слід звернутися до органу ПФУ, який може надати інформацію з Держреєстру у вигляді форми № ОК-7.

Крок 2. Як уповноважений із соцстраху підприємець повинен (сам на себе) оформити рішення про призначення страхових виплат, заповнивши рішення про призначення матзабезпечення, форму якого наведено в додатку до Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою Правління Фонду соціального страхування від 19.07.2018 р. № 13 (далі Положення № 13). Щодо цього ФССУ в листі від 13.09.2018 р. № 2.4-15-2951 роз’яснив: у разі настання страхового випадку у ФОПа рішення про призначення матеріального забезпечення приймає особисто ФОП, але, зважаючи на те, що нормами Закону № 1105 не передбачено документальне оформлення такого рішення, вважаємо, що під час оформлення цього рішення ФОПу доцільно використовувати форму протоколу засідання комісії із соціального страхування/рішення вповноваженого.