Нашою компанією було подано декларацію з податку на прибуток за 2017 рік у строки, передбачені законодавством. У травні 2018 року виявили помилку та прийняли рішення позбутися її за допомогою уточнюючої декларації. Чи може подання уточнюючої декларації слугувати підставою для позапланової документальної перевірки?

ВІДПОВІДЬ: Саме по собі подання уточнюючої декларації не є приводом для проведення позапланової перевірки. Але якщо період, який виправляється, раніше перевірявся податківцями, то робота над помилками такого періоду може послугувати причиною для перевірки. Причому йдеться лише про той період, який перевірявся та самостійно виправляється. Аргументуймо.

Позапланова перевірка

Згідно з пп. 50.3 ПКУ:

«У разі якщо платник податків подає уточнюючий розрахунок до податкової декларації, поданої за період, що перевірявся, або не подає уточнюючий розрахунок протягом 20 робочих днів після дати складення довідки про проведення електронної перевірки, якою встановлено порушення податкового законодавства, відповідний контролюючий орган має право на проведення позапланової перевірки платника податків за відповідний період».

Тобто у цій нормі прописано лише про податкову перевірку періоду, що виправляється, який уже перевіряли контролери.

Нагадаємо: документальна планова перевірка проводиться відповідно до плану-графіка перевірок (пп. 75.1.2 ПКУ). Документальна позапланова перевірка не передбачається в плані роботи контролюючого органу та проводиться за наявності хоча б однієї з підстав, визначених ПКУ.

Одна з підстав для проведення позапланової документальної перевіркиподання уточнюючого розрахунку з відповідного податку за період, який перевірявся контролюючим органом (пп. 78.1.3 ПКУ).

Таким чином, якщо період, який підприємство самостійно виправляє, раніше не перевірявся податківцями, то подання уточнюючої декларації не спровокує проведення позапланової перевірки. Якщо ж такий період уже перевіряли податківці, то подання уточнюючої декларації надає їм право ще раз перевірити цей період.

Камеральна перевірка

Камеральна перевірка уточнюючої декларації однозначно буде проведена, оскільки їй підлягає вся без винятку податкова звітність, у т.ч. уточнюючі декларації.

Нагадаємо: згідно з пп. 75.1.1 ПКУ, камеральною вважається перевірка, яка проводиться в приміщенні контролюючого органу винятково на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків, і даних системи електронного адміністрування ПДВ, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних і даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Керуючись п. 76.1 ПКУ, камеральну перевірку проводить посадова особа контролюючого органу без будь-якого спеціального рішення його керівника (його заступника чи вповноваженої особи) або направлення на її проведення.

Камеральній перевірці підлягає вся податкова звітність суцільним порядком. Згода платника податків на перевірку та його присутність не обов’язкові. Камеральну перевірку уточнюючої декларації можуть провести протягом 30 к.дн., наступних за днем її фактичного подання (п. 76.3 ПКУ).

Повторімося: просте надання уточнюючої декларації за період, який НЕ перевіряли контролери, не може слугувати підставою для позапланової документальної перевірки. Своєю чергою, камеральна перевірка уточнюючої декларації відбуватиметься так само, як і будь-якої іншої декларації.

Галина МОРОЗОВСЬКА,

експерт з оподаткування й обліку