(коментар до листа ДФС від 08.11.2016 р. № 35758/7/99-99-13-02-01-17)

Цей лист укотре підтвердив очевидне: головне завдання ДФС ― створювати перешкоди в роботі бухгалтера навіть там, де їх бути не може.

Нагадаємо: наказом Мінфіну від 07.09.2016 р. № 813 (даліНаказ № 813) було внесено зміни до Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, затвердженого наказом Мінфіну від 14.04.2015 р. № 435 (далі Порядок № 435). Зміни були суто косметичні, зокрема замінили в переліку таблиць і в таблицях 2 і 8 Форми № Д4 слово «престарілих» на «осіб похилого віку». Проте Форма № Д4 оновилася.

Звісно, розробники програмного забезпечення для подання електронної звітності поквапились оновити цю форму, аби користувачі вчасно здали звітність із ЄСВ. І що дивно — Податкова приймала без будь-яких зауважень звітність за новою формою, надсилаючи квитанції № 2 про прийняття звітності.

Як грім серед ясного неба з’явився коментований лист, яким ДФС повідомила, що звіти за оновленою Формою № Д4 слід подавати лише починаючи з 1 грудня 2016 року. Але в Наказі № 813 такого припису немає, і податківці аргументують цей підхід п. 46.6 ПКУ, де сказано: якщо внаслідок запровадження нового податку чи зміни правил оподаткування змінюються форми податкової звітності, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову й митну політику, який затвердив такі форми, зобов’язаний оприлюднити нові форми звітності. А нові форми декларацій (розрахунків) набирають чинності для складання звітності за податковий період, що настає за податковим періодом, у якому відбулося їх оприлюднення. На цій підставі ДФС вирішила, що оновлені форми звітності з ЄСВ потрібно застосовувати з 01.12.2016 р. (але Наказом № 813 не встановлено особливого періоду набрання чинності для форм звітності з ЄСВ).

На усні звернення платників ЄСВ стосовно того, що робити, якщо звіти з ЄСВ уже здані станом на 11.11.2016 р., ДФС вимагає подати звітність повторно за старою формою. І деякі розробники програм із подання електронної звітності поспішають надати можливість клієнтам подавати звіт за старою формою.

Платникам ЄСВ, які повторно подаватимуть звітність, не варто хвилюватися, що дані можуть задвоїтися. Адже чинним вважається останній електронний або паперовий звіт, поданий страхувальником до закінчення строків подання звітності (абз. 2 п. 1 р. V Порядку № 435).

Хотілося б адресувати декілька запитань безпосередньо авторам листа:

  • чи можна вважати зміною правил оподаткування суто технічні правки  у формах звітності з ЄСВ;
  • якщо заміна слова в таблицях Форми № Д4 не є зміною правил оподаткування, то як стосується цього п. 46.4 ПКУ;
  • Наказ № 813 чинний із 18.10.2016 р., і ним не визначено, що він застосовується з 01.12.2016 р., то чому ж із 1 по 11 листопада ДФС приймала звітність за новою формою, а 11 листопада вирішила, що її треба здавати за старою формою?

Тож виходить, за логікою ДФС, що її спеціалісти самі припустилися порушення та приймали звітність не за встановленою формою.

Платники ЄСВ, які подали звітність за чинною нині формою звітності, і вважають, що це правильно (для цього є всі підстави!), можуть скористатися наведеними вище аргументами, щоб довести свою правоту.

Які є ризики для тих, хто подав звітність за новою формою?

Якщо формально підходити до цього питання, то ДФС може це трактувати як подання звітності за невстановленою формою, за що загрожує штраф у розмірі 170 грн (п. 7 ч. 11 ст. 25 Закону  України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI). Але нагадаємо: ДФС неодноразово сама рекомендувала здавати декларації за новими формами, які ще не набрали чинності. Тож сподіваймося, що штрафні санкції до тих, хто здав звітність із ЄСВ за новою формою, не застосовуватимуть. У будь-якому разі, якщо буде спроба накласти штрафні санкції, їх варто оспорювати, у т.ч. і в судовому порядку.

Також коментований лист зайвий раз підкреслив, що треба забрати в ДФС повноваження з надання роз’яснень щодо застосування нормативно-правових актів.

Ольга СМОЛІНА,

бухгалтер-експерт