Нещодавно завершено утворення ДПС та забезпечення здійснення ДПС повноважень і виконання функцій, визначених Положенням про Державну податкову службу України, затвердженим постановою КМУ від 06.03.2019 р. № 227.
Проте норми, які забезпечують проведення контролерами інвентаризації, залишилися незмінними. З’ясовуймо в матеріалі, коли в податківців виникає право вимагати проведення інвентаризації в повному обсязі та які при цьому наслідки чекають на суб’єктів господарювання
Коли податківці можуть вимагати проведення інвентаризації
Право вимагати проведення інвентаризації надано контролерам на підставі пп. 20.1.9 ПКУ. Звучить воно доволі лаконічно та містить лише одну умову — «…вимагати під час проведення перевірок від платників податків, що перевіряються, проведення інвентаризації».
Тож, податківці можуть ініціювати проведення інвентаризації лише під час проведення перевірок.
У такій лаконічності норми є як позитивні, так і негативні моменти.
З одного боку — це чітка норма, яка не містить додаткових передумов, а з іншого — податківці можуть нею скористатися навіть без обґрунтування доцільності такого заходу. Лишається тільки визначитися, про які перевірки йдеться, адже пп. 20.1.9 ПКУ цього не розтлумачує.
У п. 75.1 ПКУ зазначено: контролери мають право здійснювати камеральні, документальні (планові чи позапланові, виїзні або невиїзні) і фактичні перевірки. Формально виходить так, що, навіть проводячи камеральну перевірку, податківці вправі вимагати проведення інвентаризації, але навряд чи вони скористаються цим правом, оскільки камеральну перевірку здійснюють винятково на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків. А документи, що складають під час інвентаризації, до «когорти» податкових декларацій не належать. Та й Методичні рекомендації щодо організації та проведення камеральних перевірок податкової звітності платників податків, затверджені наказом Міндоходів від 14.06.2013 р. № 165, не містять такого «прийому», як інвентаризація на вимогу контролюючого органу.
Якщо ж мовити про документальні та фактичні перевірки, перешкод у контролерів не буде.
Отже, як під час фактичної, так і в разі документальної перевірки контролери вправі вимагати проведення інвентаризації.
Який вигляд має вимога на проведення інвентаризації
Якоїсь окремої процедурної норми для такої вимоги немає. Проте, ми впевнені, що вона повинна бути письмовою. І насамперед у цьому зацікавлені податківці (як доказ існування вимоги). Найімовірніше, вимогу буде оформлено у вигляді листа на адресу платника податку. І тут є нюанс на користь платників, адже скласти листа — це одна справа, але ж його ще потрібно вручити. У такій ситуації можна виграти час, бо якщо посадові особи відмовляться отримувати листа, податківцям доведеться надсилати його поштою.
У листі від 13.04.2016 р. № 8191/6/99-99-19-03-02-15 податківці зазначають:
«Що стосується оформлення вимоги контролюючого органу про здійснення інвентаризації платником податків під час проведення виїзної документальної перевірки, то ПКУ та нормативно-правовими актами, прийнятими з метою його реалізації, не передбачено вимог до оформлення та змісту такого документа.
Таким чином, вимога про проведення інвентаризації оформлюється окремим документом у довільній формі із зазначенням обсягів та строків проведення інвентаризації з дотриманням типової інструкції з діловодства та надсилається (вручається) платнику податків у порядку статті 42 ПКУ».
У який строк проводять інвентаризацію на вимогу податківців