Орендар провів капітальний ремонт і модифікацію орендованого майна. З орендодавцем обумовлено, що вартість проведених робіт буде зараховано в рахунок орендної плати.
Як відобразити в обліку такі ремонти та поліпшення? Які ПДВ-наслідки? Чи будуть різниці з податку на прибуток?
Зобразимо облік за умови, що і орендар, і орендодавець — суб’єкти господарювання.
Юраспект
Нагадаємо: поточний ремонт лягає на плечі орендаря, якщо інше не сказано в договорі (ч. 1 ст. 776 ЦКУ). Капремонт — завдання орендодавця, якщо інше не прописано в договорі чи законі (ч. 2 ст. 776 ЦКУ). При цьому, якщо орендодавець не провів капітального ремонту речі, що перешкоджає її використанню відповідно до призначення й умов договору, орендар має право відремонтувати річ із зарахуванням вартості ремонту в рахунок плати за користування нею або вимагати відшкодування вартості ремонту чи розірвання договору та відшкодування збитків (ч. 3 ст. 776 ЦКУ).
А ось поліпшення можна проводити лише за згодою орендодавця (ч. 1 ст. 778 ЦКУ). Якщо орендодавця дав згоду, орендар має право на відшкодування вартості зроблених витрат або на зарахування їхньої вартості в рахунок плати за користування річчю (ч. 3 ст. 778 ЦКУ). Якщо ж орендар здійснить поліпшення (які неможливо відділити без пошкодження орендованого об’єкта) без згоди орендодавця, він не має права на відшкодування їхньої вартості (ч. 5 ст. 778 ЦКУ). Крім того, у такому разі орендодавець матиме право зобов’язати орендаря повернути об’єкт оренди до попереднього стану.
Цікаво, що, коли є дозвіл на проведення поліпшень від орендодавця, орендар має право вимагати відшкодування вартості таких робіт, навіть якщо в договорі про обов’язок компенсувати нічого не сказано (постанова ВГСУ від 12.05.2016 р. у справі № 914/3306/15).
Якщо сторони планують витрати на ремонт/поліпшення зараховувати в рахунок орендної плати, то це потрібно прописати в договорі. А саме передбачити:
- як відбуватиметься узгодження сум зроблених витрат. Типово обумовлюють, що витрати буде підтверджено наданими орендодавцеві копіями первинних документів. Складають акт приймання-передачі результатів ремонтних робіт/поліпшення;
- з якого місяця відбуватиметься зарахування витрат у рахунок орендної плати. Зазвичай визначають, що з наступного місяця після завершення робіт та узгодження сум. Для зарахування складають акт.
Зазначимо: єдинникам не варто вдаватися до зарахування, адже проведення розрахунків у негрошовій формі позбавляє статусу єдинника та передбачає підвищену ставку оподаткування доходів, отриманих у недозволеній формі розрахунків (п. п. 291.6, 293.4, 293.5, пп. 4 пп. 298.2.3 ПКУ).
Облік в орендаря