Перевірки

Оновлено план податкових перевірок юросіб на 2018 рік

ДФС знову оновила План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2018 рік.

Цього разу станом на 10.10.2018 на сайті ГФС розміщено розділ І «Документальні планові перевірки платників податків — юридичних осіб» та розділ ІІ «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» з урахуванням коригування (жовтень 2018 року).

ЄСВ

Максимальну базу нарахування ЄСВ збільшать і додадуть регресивну шкалу

Максимальну величину бази нарахування ЄСВ мають намір збільшити до 25 розмірів мінзарплати. А от на суму доходу, що перевищує ці 25 розмірів мінзарплати, пропонують нараховувати ЄСВ за регресивною шкалою.

Відповідні ініціативи містить законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо справедливого механізму нарахування ЄСВ.

Загальна ставка ЄСВ так і лишатиметься 22% бази нарахування ЄСВ у межах максимальної величини.

Якщо база нарахування ЄСВ перевищуватиме максимальну величину, тоді ЄСВ установлюється у відсотках від суми доходу застрахованої особи на місяць, яка перевищує цю величину, а саме:

  • 20% — із частини бази нарахування ЄСВ, що перевищує 25 розмірів мінімальної зарплати, але не перевищує 70 розмірів мінімальної зарплати;
  • 17% — із частини бази нарахування ЄСВ, що перевищує 70 розмірів мінімальної зарплати, але не перевищує 150 розмірів мінімальної зарплати;
  • 15% — із частини бази нарахування ЄСВ, що перевищує 150 розмірів мінімальної зарплати, але не перевищує 200 розмірів мінімальної зарплати;
  • 10% — із частини бази нарахування ЄСВ, що перевищує 200 розмірів мінімальної зарплати, але не перевищує 270 розмірів мінімальної зарплати;
  • 5% — із частини бази нарахування ЄСВ, що перевищує 270 розмірів мінімальної зарплати.

До бази нарахування ЄСВ для працюючих осіб з інвалідністю, яка перевищує три розміри мінімальної заробітної плати, установленої законом, застосовується загальний розмір ЄСВ.

Не лишили поза увагою й роботодавців, які використовують працю найманих працівників, зайнятих повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці, на інших роботах зі шкідливими та важкими умовами праці, а також на інших роботах, що надають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Тут пропонують підвищені ставки ЄСВ на 15% та 7%.

Пропонується, аби законопроект запрацював уже із 01.01.2019.

Цей законопроект містить також низку інших не менш «дивовижних» новацій, з якими можна ознайомитися в новинах:

Заповнюємо таблицю 5 звіту з ЄСВ у разі переведення на іншу посаду декретниці

Заступник директора Департаменту інформаційно-аналітичних систем та електронних реєстрів Пенсійного фонду України розглянула ситуацію щодо заповнення таблиці 5 звіту з ЄСВ у разі переведення працівника.

Таблиця 5 звіту з ЄСВ заповнюється в разі, коли особу переведено на іншу посаду чи роботу в того самого страхувальника. Якщо запис про переведення було внесено до трудової книжки працівника, потрібно відобразити інформацію в таблиці 5. Якщо ж такий запис у трудовій книжці не зроблено, таблиця 5 не заповнюється. Тобто йдеться саме про переведення на постійну посаду. Тимчасове переведення не відображається в трудовій книжці (до неї вносять записи лише про переведення на іншу постійну роботу (п. 2.2 Інструкції № 58)), а отже, не потрапить і до таблиці 5 звіту за формою № Д4.

Зразок заповнення таблиці викладено на сайті офіційного видання ДФС за посиланням.

Аналітика на тему

Поворотна фінансова допомога: на що варто звернути увагу

Відрахування відпускних за частину невідпрацьованого робочого року: застосовуємо КТН «14»

Календарні дні тимчасової непрацездатності в реквізитах 13 і 14 таблиці 6 Форми № Д4

ПДВ

Судді «за» коригування податкового кредиту в разі списання кредиторської заборгованості

Раніше вже неодноразово поставало питання щодо необхідності коригування податкового кредиту з ПДВ у разі списання грошової кредиторської заборгованості в покупця.

Звісно ж, податківці воліють, аби платник ПДВ коригував податковий кредит. Однак у переліку підстав для коригування податкового кредиту/податкових зобов’язань, визначеному п. 192.1 ПКУ, списання кредиторської заборгованості немає. І судді довгенько дотримувалися позиції, що, оскільки списання безнадійної кредиторської заборгованості в такому переліку випадків немає, коригувати податковий кредит не потрібно (див., наприклад, ухвали ВАСУ від 19.04.2016 р. № К/800/51839/15 у справі № 802/3307/14-а, від 16.05.2016 р. № К/9991/72911/12 у справі № 2а/1770/1257/12, від 24.01.2017 р. № К/800/32280/16 у справі № 813/762/16).

Наразі ж судді дотримуються іншої думки: будь-яка зміна суми компенсації вартості товарів/послуг за певних умов може бути підставою для такого коригування. Тим часом слово «включаючи» у п. 192.1 ПКУ вказує на орієнтовний, а не виключний перелік підстав цього коригування. Тому у випадку списання (віднесення до складу інших доходів) простроченої кредиторської заборгованості з постачальниками підприємства платник ПДВ повинен відкоригувати свій податковий кредит із ПДВ.

Див. постанову ВСУ від 11.09.2018 р. у справі № 804/4180/17.

Несвоєчасно зареєстрована ПН пройшла блокувальну процедуру: коли починають діяти штрафи?

Як відомо, для реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування п. 201.10 ПКУ установлені граничні строки. Певна річ, порушення цих строків призводить до застосування штрафних санкцій (див. ст. 120-1 ПКУ).

З якого саме часу починає застосовуватися відповідальність за порушення строку реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, якщо її/його заблоковано відповідно до п. 201.16 ПКУ?

Відповідальність за порушення строку реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН починає застосовуватися з наступного дня за днем прийняття органом ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або задоволення скарги платника ПДВ.

Своєю чергою, платник ПДВ не звільняється від відповідальності, якщо на день прийняття відповідного рішення органу ДФС неможливо зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування у зв’язку з недостатністю коштів на рахунку в СЕА ПДВ.

Таку відповідь опублікувала ДФС у підкатегорії 101.27 системи «ЗІР».

Аналітика на тему

Чи впливають коригування податкового кредиту з ПДВ на суму бюджетного відшкодування

Податкова накладна з помилкою: коли декларувати ПДВ-зобов’язання та податковий кредит

Відступлення права грошової вимоги: ПДВ-облік у сторін

Первинні документи

Повідомивши ДФС про втрату первинки, відповідальності не уникнути

Під час проведення перевірки фахівцем контролюючого органу встановлено порушення положень п. 44.3 ПКУ, а саме незабезпечення зберігання документів, пов’язаних із виконанням вимог законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, не менш як 1095 днів із дня подання податкової звітності, для складання якої використовуються зазначені документи, Верховний Суд погодився з висновками попередніх судів щодо правомірності застосування до позивача суми штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 510 грн, оскільки положеннями п. 121.1 ПКУ передбачено відповідальність, зокрема, за незабезпечення платником податків зберігання первинних документів.

Тим часом диспозиція п. 121.1 ПКУ застосовується в т.ч. й у випадку вчинення бездіяльності щодо організації належного та безпечного зберігання первинних документів (приймання-передачі, транспортування тощо).

Крім того, судами першої та апеляційної інстанцій цілком обґрунтовано зауважено, що дії платника податків стосовно повідомлення контролюючого органу про втрату, пошкодження чи дострокове знищення документів, зазначених у п.п. 44.1, 44.3 ПКУ, не звільняють його від відповідальності, а лише надають можливість із дня, що настає за днем надходження повідомлення до контролюючого органу, протягом 90 к.дн. відновити втрачені документи.

Відповідні висновки містить постанова ВСУ від 12.09.2018 р. у справі № 815/7386/16.

Чи мають право вимагати під час перевірки банківські виписки

Платник податків зобов’язаний надати посадовим (службовим) особам контролюючих органів у повному обсязі всі документи, що належать або пов’язані з предметом перевірки. Такий обов’язок виникає в платника податків після початку перевірки.

Податківці вказали в підкатегорії 135.04 системи «ЗІР», що під час перевірки на вимогу необхідно подати, зокрема, первинні документи (у т.ч. банківські виписки), регістри, фінансову, статистичну й іншу звітності, пов’язані з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів.

Відсутність ТТН чи подорожнього листа ще не свідчить про відсутність госпоперації

Укотре було доведено, що відсутність товарно-транспортних накладних не є безумовною підставою сумніватися у здійсненні господарських операцій. Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні не встановлюють правил податкового обліку валових витрат і податкового кредиту платника податків. Своєю чергою, документи, обумовлені правилами перевезень вантажів автомобільним транспортом, зокрема, товарно-транспортна накладна та подорожній лист, не є документами первинного бухгалтерського обліку, що підтверджують обставини придбання та продажу товарно-матеріальних цінностей.

Відсутність у спірних контрагентів матеріальних і трудових ресурсів також не виключає можливості реального виконання ним господарської операції та не свідчить про одержання необґрунтованої податкової вигоди покупцем, оскільки залучення працівників є можливим за договорами цивільно-правового характеру, аутсорсингу й аутстафінгу (оренда персоналу). Основні та транспортні засоби можуть перебувати в постачальника на праві оренди чи лізингу.

Див. постанову Верховного Суду України від 11.09.2018 р. у справі № 804/4787/16.

Аналітика на тему

Різні періоди складання та підписання електронного первинного документа: коли операцію фіксувати в обліку

Каса та РРО

Із 1 жовтня діють зміни до порядків реєстрації та застосування РРО й КОРО

Мінфін затвердив зміни до наказу «Про затвердження порядків щодо реєстрації реєстраторів розрахункових операцій та книг обліку розрахункових операцій» від 14.06.2016 р. № 547, що:

  • спрощують реєстрацію РРО та порядок уведення їх в експлуатацію;
  • запроваджують механізм обміну інформацією між ДФС та ЦСО в електронному вигляді під час реєстрації та застосування РРО;
  • спрощують вимоги щодо ведення КОРО (скасовується необхідність щоденного підклеювання звітних чеків).

Суб’єкти господарювання, які відповідно до рішень, затверджених власними розпорядчими документами, про те, що у випадку виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО чи включення електроенергії, за потреби та за власним бажанням можуть:

  • зареєструвати КОРО;
  • скасувати реєстрацію КОРО та припинити її застосування.

У такому випадку суб’єкт господарювання має право не реєструвати й не зберігати КОРО. Для таких РРО в реєстраційному посвідченні вказується: «Книга ОРО на цей РРО не реєструвалася. У випадках виходу з ладу РРО або відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не проводиться».

Як і передбачалося, наказ від 20.09.2018 р. № 773 набрав чинності з 1 жовтня, але переважна більшість цих змін, зокрема нові форми заяв стосовно реєстрації та перереєстрації РРО та КОРО, а також щодо відмови застосовувати КОРО, та норми про механізм обміну інформацією в електронному вигляді під час реєстрації та застосування РРО між ДФС і ЦСО, запрацює лише після набрання чинності наказами Мінфіну про затвердження порядків ведення реєстру екземплярів РРО та реєстру ЦСО РРО.

До набрання чинності новими формами заяв у разі прийняття суб’єктом господарювання рішення про те, що у випадках виходу з ладу РРО чи відключення електроенергії проведення розрахункових операцій не здійснюється до моменту належного підключення резервного РРО або ввімкнення електроенергії, такий суб’єкт господарювання має долучити до заяви про реєстрацію РРО копію відповідного рішення, про що вказати в пункті 9 цієї заяви. Наразі зареєстровані журнали використання РРО, КОРО та РК за «старою формою» можуть використовуватися суб’єктами господарювання до скасування їх реєстрації або закінчення.

Аналітика на тему

Чи можна Z-звіт друкувати в будь-який час доби по закінченню робочої зміни

Протягом якого строку можуть оштрафувати за перевищення граничних сум розрахунків готівкою

Як правильно нумерувати касові ордери та журнал реєстрації ордерів

Оплата праці та трудові відносини

Назва посади не відповідає Класифікатору: Держпраці про штраф

Записи про найменування роботи, професії чи посади, на яку прийнятий працівник, виконуються для робітників та службовців до їх трудових книжок згідно з найменуванням професій і посадами, зазначеними у «Класифікаторі професій». Цього вимагає п. 2.14 Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом Мінпраці, Мін’юсту, Мінсоцзахисту від 29.07.1993 р. № 58.

Формою акта інспекційного відвідування (невиїзного інспектування) юрособи (фізособи), яка використовує найману працю, передбачена можливість дослідження питання дотримання вимог ч. 4 ст. 48 КЗпП, згідно з якою до трудової книжки вносяться відомості про роботу, заохочення та нагороди за успіхи в роботі на підприємстві, в установі, організації; відомості про стягнення до неї не вносяться.

Тому під час проведення інспекційних відвідувань (невиїзних інспектувань) інспектор праці може дослідити питання щодо внесення до трудової книжки відомостей про роботу, у т.ч. дотримання п. 2.14 Інструкції № 58.

Щодо накладення на роботодавців штрафів за порушення вказаних вимог, то відповідно до абз. 8 ч. 2 ст. 265 КЗпП юридичні та фізичні особи — підприємці, які використовують найману працю, несуть відповідальність у вигляді штрафу в розмірі мінімальної зарплати.

Див. лист Держпраці від 24.09.2018 р. № 4501/4/4.3-зв-18.

Шведський стіл для працівників: утримуємо ПДФО та ВЗ, нараховуємо ЄСВ

Харківський апеляційний адміністративний суд (постанова від 01.08.2018 р. у справі № 820/764/18) скасував ІПК Офісу великих платників податків ДФС від 26.12.2017 р. № 3151/ІПК/28-10-01-03-11 і зробив такий висновок:

«Таким чином, вартість громадського харчування в кафетерії та кімнаті для прийому їжі Товариства, якими забезпечуються працівники позивача впродовж робочого дня за принципом шведський стіл, не є додатковим благом та не включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платників податку на доходи фізичних осіб, надання у вигляді такого безоплатного харчування звільняється від оподаткування військовим збором та не може розглядатися як база нарахування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Частково зважаючи на висновки суду, ДФС підготувала ІПК від 05.09.2018 р. № 3853/6/99-99-13-02-03-15/ІПК, у якій погодилася, що вартість громадського харчування в кафетерії та кімнаті для вживання їжі, якими забезпечуються працівники товариства впродовж робочого дня за принципом «шведського столу», не є додатковим благом. Однак водночас контролери роз’яснили, що вартість харчування в таокму випадку включається до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інший дохід (пп. 164.2.20 ПКУ) й обкладається ПДФО та військовим збором на загальних підставах, а також є базою нарахування єдиного внеску.

До того ж фахівці ДФСУ наголосили, що неможливість персоніфікувати отриманий дохід (саме на цьому акцентувало увагу підприємство, яке забезпечує працівників харчуванням) не може слугувати підставою для звільнення працівника від сплати відповідних податків і зборів.

Додамо: згідно з відомостями Єдиного державного реєстру судових рішень, Офіс великих платників податків ДФС оскаржив у касаційному порядку рішення суду, яким була скасована ІПК від 26.12.2017 р. № 3151/ІПК/28-10-01-03-11. Тож, сподіваймося, незабаром ВС/КАС поставить крапку у цьому питанні.

Про що ми писали минулого тижня

Газета «Інтерактивна бухгалтерія» №№ 213– 217 за 2018 рік

Тема тижня: Перевірки держпраці: працевлаштування працівників

За якими професіями не може укладатися ЦПД

Фактичний допуск до роботи не може підмінюватися стажуванням

Трудовий чи цивільно-правовий договір: спростовуємо доводи Держпраці

Які документи підтверджують офіційне працевлаштування

Недопуск інспекторів праці до перевірки: підміна особи директора не врятує від штрафу

Податок на прибуток

Завищили мінусове значення рядка 19 декларації з прибутку: що буде

Переоцінка корпоративних прав: чи є різниці з податку на прибуток

Методика обліку

Безкоштовно отримані поліпшення орендованого майна: податковий облік

Облік за МСФЗ

МСФЗ 16 «Оренда»: на які зміни очікувати з 01.01.2019 (частина 6)

Виробництво

Відходи в швейному виробництві: норми, бухоблік і ПДВ-зобов'язання

Первинні документи

Різні періоди складання та підписання електронного первинного документа: коли операцію фіксувати в обліку

Слідкуйте за публікаціями «Інтерактивної бухгалтерії» — і будьте завжди в курсі найголовніших бухгалтерських новин!

Приєднуйтеся до дружної команди «Інтерактивної бухгалтерії» у Facebook, Twitter, Google+, LinkdIn, спілкуйтеся й обмінюйтеся новинами за допомогою Telegram.

Замовляйте тестовий доступ до продукту за посиланням або оформіть передплату — та користуйтеся всіма перевагами сервісу «Інтерактивна бухгалтерія» уже сьогодні.

З безмежною повагою,
«Інтерактивна бухгалтерія»