ПДВ

Несвоєчасно зареєстрували РК через блокування ПН: готуймося до штрафів

Платник податку за результатами проведеної у жовтні 2017 року операції з постачання товару на підставі договору постачання склав податкову накладну, реєстрація в ЄРПН якої була зупинена. На підставі додаткової угоди до договору постачання платником податку в грудні 2017 року складено розрахунок коригування до зазначеної податкової накладної. У зв’язку з тим що на дату складання розрахунку коригування податкова накладна, до якої він був складений, не була зареєстрована в ЄРПН (залишалася заблокованою), платник не зміг вчасно зареєструвати розрахунок коригування в ЄРПН.

Після реєстрації в ЄРПН в порядку, визначеному п. 571 підрозділу 2 р. XX ПКУ, заблокованої податкової накладної в ЄРПН був зареєстрований розрахунок коригування до неї, але з порушенням строку реєстрації. Тому контролюючим органом до платника податку було застосовано штрафну санкцію за порушення строків реєстрації розрахунку коригування в ЄРПН.

За словами податківців, таке порушення тягне за собою накладення штрафу в розмірах, визначених п. 1201.1 ПКУ.

Про це йдеться в ІПК ДФСУ від 02.05.2018 р. № 1963/6/99-99-12-02-01-15/ІПК.

Надаємо агентські послуги: що з ПДВ?

Товариство (агент) укладає агентські договори з юридичними та фізичними особами (далі — принципали), згідно з якими товариство (агент) зобов’язується від імені та за рахунок принципалів забезпечити приймання від будь-якої юридичної або фізичної особи, яка зареєструвалася на веб-порталі товариства (агента) (далі — споживач), платежів за товари/послуги, поставлені їм принципалами, перерахування таких платежів принципалам та надання послуг агентської діяльності товариства. За надання агентських послуг товариство отримує від принципалів винагороду (комісію). Окрім зазначеної агентської винагороди, товариство (агент) отримує від споживачів плату за надання інформаційних послуг.

Згідно з п. 185.1 ПКУ, послуга, яку надає товариство (агент) у межах агентського договору споживачам, є об’єктом обкладення ПДВ і підлягає оподаткуванню у загальновстановленому порядку за основною ставкою. Своєю чергою, база оподаткування за такою операцією визначається виходячи з винагороди товариства (агента), що отримана від принципалів у межах виконання агентського договору.

При цьому кошти, які приймаються товариством (агентом) у межах виконання агентського договору від споживачів як суми платежів за товари/послуги, поставлені їм принципалами, для подальшого перерахування таких коштів принципалам, до бази обкладення ПДВ не включаються (див. ІПК ГУ ДФС у м. Києві від 04.05.2018 р. № 1988/ІПК/26-15-12-01-18).

Аналітика на тему

Оновлено додатки Д1, Д5 і ДС9 до декларації з ПДВ: іще більше деталізації та інформації

Хто й коли реєструє розрахунки коригування до податкових накладних у ЄРПН

Виправлення помилок у податкових накладних: як скласти розрахунок коригування

Адміністрування податків

Чи можуть податкові інспекції затребувати оригінали документів у платників податків?

Державні податкові інспекції не наділені правом здійснювати перевірки та зустрічні звірки платників податків, починаючи з 01.01.2017.

Своєю чергою, державні податкові інспекції мають право отримувати безоплатно від платників податків довідки, копії документів, засвідчені підписом платника чи його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) під час виконання функцій, визначених ст. 19 ПКУ.

На це звертає увагу ДФС в ІПК від 28.03.2018 р. № 1268/6/99-99-14-03-03-15/ІПК.

Приватне підприємництво

Чи можна припинити незалежну профдіяльність і зберегти реєстрацію ФОП?

Якщо фізична особа — підприємець, яка одночасно провадить незалежну професійну діяльність, припиняє здійснення лише незалежної професійної діяльності та при цьому не припиняється державна реєстрація фізичної особи — підприємця, у такому випадку йдеться про зміни в облікових даних платника (див. підкатегорію 301.02 системи «ЗІР»).

Чи включати в доходи єдинника аванс, якщо можливе його повернення в наступному звітному періоді?

ДФС розглянула запит платника податку щодо ситуації: товариство проінформувало, що у 1 кварталі 2018 року отримало аванс за послуги, а тому запитує, чи визначається авансовий платіж доходами в період підписання акта виконаних робіт і чи зобов’язаний суб’єкт господарювання сплачувати єдиний податок із коштів, отриманих як аванс за послуги, у разі якщо в майбутніх податкових періодах можливе повернення цього авансу.

Податківці зазначили: якщо суми коштів (аванс, передоплата) були отримані та повернені покупцеві в одному звітному періоді, то такі суми відповідно до п. 292.11 ПКУ не включаються до складу доходу платника єдиного податку.

Проте якщо аванс отримано в одному звітному періоді, а його повернення здійснено в наступних податкових періодах, то такі суми коштів включаються до складу доходу платника єдиного податку. Водночас платник податків має право уточнити показники доходу згідно зі ст. 50 ПКУ.

Про це йдеться в ІПК ДФС від 04.05.2018 р. № 1999/ІПК/10/26-15-12-04-18.

Оплата праці та трудові відносини

Держпраці спільно з Пенсійним фондом виявляє неоформлених працівників

Штраф за використання праці без офіційного оформлення у 2018 році становить 111690 грн за кожну особу, щодо якої скоєно таке порушення (30 мінімальних зарплат відповідно до абз. 2 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Інспектор праці під час першого візиту до роботодавця лише попередить про можливі наслідки нелегальної праці та побачить, скільки людей працює. Кожному роботодавцеві надається можливість самостійно виправити порушення, оформити трудові відносини з працівниками та повідомити про це Управління.

Якщо порушення не усунено, то наслідком другого візиту інспектора праці будуть всі передбачені законодавством заходи впливу, у т.ч. штрафна санкція згідно зі ст. 265 КЗпП.

Відповідну інформацію наводить Управління Держпраці в Кіровоградській області, яке проводить місячник легалізації трудових відносин.

За результатами роботи інспекторів праці протягом другої половини квітня 2018 року роботодавці уклали понад 300 трудових договорів із працівниками, які працювали у них неофіційно.

Ці трудові договори супроводжуватимуться працівниками Головного управління ПФУ в області з метою уникнення фактів укладання договорів на декілька днів.

Для запровадження накопичувальної пенсійної системи підвищать ставку ЄСВ

У шестимісячний строк із дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» від  03.10.2017 р. № 2148-VIII (чинний із 11.10.2017) Уряду було доручено підготувати й подати на розгляд ВРУ законопроект щодо запровадження професійної пенсійної системи.

Як результат, Мінсоцполітики розробило законопроект про внесення змін до деяких законів України щодо накопичувальної професійної пенсійної програми.

Пропонується з 1 січня 2019 року запровадити накопичувальну систему пенсійного страхування за накопичувальними професійними пенсійними програмами для окремих категорій осіб віком молодше 35 років із числа зайнятих на роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці за списком № 1, на роботах зі шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених постановою КМУ від 24.06.2016 р. № 461 (далі — Список № 1 та Список № 2), та за результатами атестації робочих місць на інших роботах, що надають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Джерелом фінансування пенсійних виплат із накопичувальної системи пенсійного страхування за відповідними професійними пенсійними програмами для вказаних категорій працівників стануть додаткові страхові внески, які сплачуватимуться роботодавцем.

Страхові внески здійснюватимуться за рахунок підвищеної ставки ЄСВ:

  • на 15% — за осіб, які зайняті на роботах з особливо шкідливими й особливо важкими умовами праці за Списком № 1;
  • на 7% — за осіб, які зайняті на інших роботах зі шкідливими й важкими умовами праці за Списком № 2 та за результатами атестації робочих місць на інших роботах, що надають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах.

Працівникові компенсували витрачені кошти на придбання товарів: ПДФО не утримуємо

Платнику податків вдалося скасувати ІПК ДФС від 23.02.2018 р. № 765/6/99-99-12-02-03-15/ІПК.

У ній ДФС неочікувано для платників податків дійшла висновку: оскільки фізособою (працівником) придбання товарів для потреб юрособи здійснено за рахунок власних коштів, тобто юрособа (працедавець) попередньо не видавав кошти під звіт, то сума коштів, виплачених такій фізособі за вказані товари, включається до її загального місячного (річного) оподатковуваного доходу як інші доходи й оподатковується на загальних підставах. Своєю чергою, зазначена сума коштів не є базою нарахування ЄСВ.

Позивач під час звернення до суду пояснив, що в письмовому запиті до ДФС просив роз’яснити: якщо підприємство виплачує працівнику суму витрат, здійснених ним під час виконання трудових обов’язків на користь підприємства (зокрема, купівля канцелярії, палива чи конвертів), то чи обкладають ці суми ПДФО, військовим збором і ЄСВ?

Підставою для висновку ДФС про необхідність оподаткування зазначених витрат на загальних підставах послугувало те, що п. 170.9 ПКУ передбачено: до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу платника податку не включаються кошти, отримані платником податку від роботодавця під звіт за умови дотримання всіх установлених вимог. Оскільки юрособою кошти під звіт не видавалися, то сума коштів, на думку відповідача, включається до загального оподатковуваного доходу.

Проте суд не погодився з таким висновком контролюючого органу.

Визначальною ознакою доходу платника податку як об’єкта та бази обкладення ПДФО, у т.ч. у вигляді додаткового блага, є приріст показників фінансового та/або майнового стану платника податку.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 13.03.2018 р. у справі № 826/2226/15.

Тож суд зазначає, що під час виплати працівнику суми витрат, здійснених ним при виконанні трудових обов’язків на підприємстві (зокрема, купівля канцелярії, палива чи конвертів), такий працівник не отримує доходу, а отже, об’єкт обкладення з ПДФО відсутній.

Аналітика на тему

Чи можна прийняти працівника на неповний робочий час із підсумованим обліком

На скільки оштрафують за несвоєчасну виплату авансу чи виплату його в меншому розмірі

Якщо працівник достроково вийшов із навчальної відпустки, відпускні не повертають

Індекс інфляції у квітні 2018 року

За повідомленням Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) у квітні 2018 року, відповідно до березня 2018 року, становить 100,8%.

Первинні документи

Наскільки максимально деталізувати операцію в первинному документі?

Черговий випадок оскарження результатів перевірки, доведений до касаційної інстанції (див. постанову ВСУ від 04.04.2018 р. у справі № 810/4751/13-а).

Так, під час проведення невиїзної документальної перевірки податковий орган указав на низку недоліків первинної документації, а саме:

  • відсутність протоколу погодження ціни, умов, на яких прийматиметься якість виконаних робіт;
  • неможливість установити зміст наданих послуг;
  • відсутність в акті здачі-прийняття робіт (надання послуг) відомостей про особу, яка його підписала, від замовника;
  • відсутність у рахунку-фактурі відомостей про особу, яка його склала;
  • зазначення незрозумілих одиниць виміру послуг у рахунку-фактурі й акті здачі-прийняття робіт;
  • строк сплати на підставі договору.

Ступінь деталізації опису господарської операції в первинному документі законодавством не встановлено.

Умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі наявних документів зробити висновок про те, що витрати фактично понесені. Власне відсутність максимальної деталізації виду виконаних послуг й окремих позицій у первинних облікових документах, які не впливають на зміст господарської операції, не перешкоджає прийняттю цих документів до обліку та не є свідченням відсутності виконаних господарських операцій.

Окрім того, за своїм економіко-юридичним змістом послуга є діяльністю, результати якої не мають матеріального виразу, а реалізуються та споживаються в процесі її здійснення. Зважаючи на специфіку послуги як предмет господарської операції, акт наданих послуг із переліком фактично поставлених послуг за напрямами, указаними в договорі, є достатнім доказом, що підтверджує факт виконання такої господарської операції.

Торговців алкоголем і пальним позбавили використання печаток

Уряд скасував низку актів, аби зменшити навантаження на підприємства роздрібної торгівлі алкогольними напоями, торгівлі нафтопродуктами та ремонту побутової техніки у частині використання печаток. Як відомо, у минулому році було ухвалено Закон, що остаточно скасував використання печаток. Однак деякі акти КМУ досі не приведено у відповідність із ним у частині використання печаток.

Так, зокрема, потрібна була печатка на цінниках до алкогольних виробів. Досі діяла заборона приймати нафтопродукти на АЗС у разі невідповідності пломби на цистерні відбитку печатки на ТТН, також передбачалось обов’язкове дублювання на паперовому носії документів, складених в електронній формі, тощо. Усі ці вимоги скасовано.

Аналітика на тему

За яким документом списувати витрати на ПММ

Електронні первинні документи: який вигляд це має + Зразок положення про документування в електронній формі

Про що ми писали минулого тижня

Газета «Інтерактивна бухгалтерія» №№ 86–89 за 2018 рік

Експерти коментують

Якщо працівник достроково вийшов із навчальної відпустки, відпускні не повертають

На скільки оштрафують за несвоєчасну виплату авансу чи виплату його в меншому розмірі

Новий закон про ТОВ: огляд нововведень. Частина ІІ

Тема тижня: Касові операції

Правила заповнення касових документів. Частина І

Правила заповнення касових документів. Частина ІІ

Розрахунок й установлення ліміту каси по-новому

Організація каси на підприємстві

Касові операції в підприємців: особливості організації

Відпустки

Готуємося до відпустки: надання, розрахунок, коригування

Звітність

Які форми фінзвітності подавати разом із квартальною декларацією з податку на прибуток

Держдивіденди

Чи відраховують частину чистого прибутку комунальні підприємства

Слідкуйте за публікаціями «Інтерактивної бухгалтерії» — і будьте завжди в курсі найголовніших бухгалтерських новин!

Приєднуйтеся до дружної команди «Інтерактивної бухгалтерії» у Facebook, Twitter, Google+, LinkdIn, спілкуйтеся й обмінюйтеся новинами за допомогою Telegram.

Замовляйте тестовий доступ до продукту за посиланням або оформіть передплату — та користуйтеся всіма перевагами сервісу «Інтерактивна бухгалтерія» уже сьогодні.

З безмежною повагою,

«Інтерактивна бухгалтерія»