Газета «Інтерактивна бухгалтерія»

  • slidebg
    «Інтерактивна бухгалтерія» — ми ПЕРШІ зі свіжими змінами!
    щоденна газета, база аналітичних матеріалів, нормативні документи, корисні функції
    для бухгалтерів та керівників
    .
Тариф
Газета+
99 грн
за 1 місяць
199 грн
за 1 місяць
Тариф
Преміум
399 грн
за 1 місяць
Тариф
Преміум+
799 грн
за 1 місяць
Бухгалтерська електронна газета
З питань передплати звертайтеся за:
тел.: (044) 392 3202
Електронна адреса: subscription@interbuh.com.ua
ПЕРЕДПЛАТНИЙ ІНДЕКС: 68131
у каталозі ДП «Преса»
Газета № 13 (22) — понеділок, 1 квітня 2013
Новини законодавства
Коментований лист зацікавить сільськогосподарські підприємства, які застосовують спеціальний режим обкладення з ПДВ за ст. 209 Податкового кодексу України.
(коментар до листа ДПСУ від 01.03.2013 р. № 1246/А/17-3214)
У разі якщо платник податку на нерухомість має у власності декілька об’єктів оподаткування, то база оподаткування обчислюється окремо за кожним із таких об’єктів. На цьому наголошують податківці в коментованому листі.
Водночас слід пам’ятати про пільгу, яка передбачає для фізосіб таке: база оподаткування (житлова площа) одного з об’єктів зменшується на 120 м2 для квартири та на 250 м2 — для житлового будинку.
Окрім того, податківці нагадують: «Таке зменшення … застосовується до об’єкта житлової нерухомості, у якій фізична особа — платник податку зареєстрована в установленому законом порядку, або за вибором такого платника до будь-якого іншого об’єкта житлової нерухомості, який перебуває в його власності»
(коментар до постанови КМУ від 13.03.2013 р. № 188)
Коментований документ, який набув чинності 27.03.2013 р., насамперед цікавий виробникам й імпортерам підакцизного алкоголю та тютюну. Однак рекомендуємо ознайомитися з ним і продавцям цієї продукції.
Отже, з 1 травня 2013 року вводяться нові акцизні марки. З цієї ж дати старі марки перестануть продавати. Тому ключове значення матиме питання переходу на марки нового зразка. З нього й почнемо.
Перехідні положення
Особливості заміни марок акцизного податку описані в абз. 4 ч. 4 ст. 11 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» від 19.12.1995 р.№ 481/95-BP (далі — Закон про держрегулювання).
Нещодавно в матеріалі «Які документи повинні надати підприємці, аби з них не утримували податок» газети «Інтерактивна бухгалтерія» ми звернули вашу увагу на зміни до п. 177.8 ПКУ, завдяки яким із цієї норми зникла фраза «…від операцій, здійснюваних у межах обраних ним видів діяльності…».
(коментар до постанови КМУ «Деякі питання виконання Закону України «Про Єдиний державний демографічний реєстр та документи, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус» від 13.03.2013 р. № 185)
Насамперед коментована постанова вражає своїми розмірами: разом із додатками та порядками займає близько 600 сторінок. У ній повністю викладено в новій редакції зразки документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи та порядок їх оформлення, зокрема, основні з них: паспорт громадянина України; закордонний паспорт громадянина України; посвідчення водія; посвідки на постійне проживання тощо.
Прийняття Постанови № 185 переважно пов’яза­не з тим, що Законом про єдиний демографічний реєстр передбачена імплантація безконтактних електронних носіїв у бланки документів. Саме це, на думку автора, спричинило появу нових форм документів та порядку їх видачі.
У межах даного коментаря розглянемо три основні документи, які стосуються кожного українця
Форс-мажор
За календарем настала весна, але, споглядаючи навколо, цього точно не скажеш. Особливо це стосується деяких областей України, у котрих нещодавно пройшли снігопади, яких не бачили понад 100 років. Це аномальне явище призвело до того, що деякі суб’єкти господарювання не змогли взагалі виконати свої зобов’язання за договорами чи суттєво порушили деякі умови контрактів. Зокрема, через снігову хуртовину мало хто зміг вчасно поставити товар або надати деякі послуги. А за це, як відомо, у договорах передбачено чималі штрафи та пеня. І якщо хтось може ввійти в становище тих, хто потрапив у непогоду, і пробачити їм невчасну поставку або ж іншу затримку у виконанні договорів, то знайдуться й такі, хто вимагатиме виплати штрафів.
Одним із пунктів договору, який звільняє або ж дає якісь послаблення на виконання взятих обов’язків, є пункт, присвячений форс-мажорам або непереборній силі. А чи можна до таких віднести надзвичайний снігопад? Далі спробуємо розібратися разом
Що таке форс-мажор і непереборна сила
Ані Цивільний кодекс України (далі — ЦКУ), ані Господарський кодекс України (далі — ГКУ) не містять таких термінів, як «форс-мажор» або « форс-мажорні обставини». У діючих законах їх також не знайти. Натомість є таке поняття, як «непереборна сила».
Матеріальна допомога
Який порядок обкладення ПДФО матеріальної допомоги, що надається за сімейними обставинами у 2013 році? Які умови обкладення ПДФО допомоги на оздоровлення, інших видів допомоги, визначених у колективному договорі підприємства? Чи потрібно нараховувати й утримувати ЄСВ із суми матеріальної допомоги за сімейними обставинами?
У бюджетній сфері встановлено свої правила надання матеріальної допомоги та допомоги на оздоровлення. При цьому порядок та розміри її виплати визначено низкою законів, постанов Уряду та галузевих наказів, а деякі нюанси ще прописують і в положеннях про їх надання. Отож, кому яку допомогу виплачувати та в якому розмірі?
Чинне законодавство не містить визначення матеріальної допомоги. Проте зустрічаються різні її види, кожен із яких має свої особливості. Важливо їх добре знати, щоб мати можливість правильно відобразити цей вид виплат в обліку, обкласти ПДФО та нарахувати ЄСВ. Розглянемо матдопомогу, яку може виплатити роботодавець своїм працівникам.
Методика обліку
Сьогодні практично на кожному підприємстві, чи то велика компанія з чисельністю в кілька тисяч (або десятків тисяч) співробітників, чи невелике приватне підприємство з 3–10 співробітниками, є автотранспорт. І якщо утримання автотранспорту в технічно справному стані, правильна і безаварійна його експлуатація є обов’язками водіїв, автомеханіків, інших фахівців — «технарів» відповідної кваліфікації, то правильна організація обліку автотранспорту, витрат на його утримання і експлуатацію покладена на бухгалтерську службу.
У цьому матеріалі розглянемо нюанси обліку таких специфічних автозапчастин, як акумулятори та автошини
Облік придбання акумуляторів й автошин
Акумулятори й автомобільні шини є «запасними» частинами до автомобіля. Тому в цілях бухгалтерського обліку вони відносяться до запасів як «матеріальні цінності, що призначені для виробництва продукції, виконання робіт, надання послуг, обслуговування виробництва й адміністративних потреб» (п. 6 П(С)БО 9 «Запаси»). Також це підтверджено п. 1.3 Методрекомендацій № 2.
Екологічний податок
Торговельне підприємство змінило на автомобілях шини, акумулятори та замінило масло. Чи потрібно розраховувати та сплачувати екологічний податок? Чи обов’язково укладати договір на вивіз таких відходів? Чи можна їх просто викинути як побутові відходи?
Податок на прибуток
Здавалося б, у Законі про автоцивілку підкоригували1 лише декілька норм. Як вони можуть вплинути на облік? Та повірте, щонайменше, одна може спричинити облікові наслідки. Стосується це витрат на страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів під час продажу та придбання авто. Розгляньмо докладніше такі витрати
Наше підприємство має у власності акції приватного акціонерного товариства, керівництво вирішило їх продати. Як у податковому обліку правильно відобразити такі операції?
ВІДПОВІДЬ: Як відомо, із цього року правила продажу цінних паперів істотно змінилися (завдяки Закону України від 06.12.2012 р. № 5519-VI). До того ж виникає низка особливостей, пов’язаних із тим, коли були придбані акції, які ви наразі продаєте. Та не забігатимемо наперед, а розповімо про все по черзі.
Визначення фінрезультату
Для такого випадку в Податковому кодексі України (далі — ПКУ) існує окрема норма, за якою фінансовий результат від продажу акцій приватних акціонерних товаристврозраховують як різницю між доходом від їх продажу та сумою витрат у зв’язку з придбанням таких цінних паперів (абз. 3 та 4 п. 153.9 ПКУ).
Яким чином обкладати податком на прибуток операції з продажу корпоративних прав в іншій, ніж цінні папери, формі?
ВІДПОВІДЬ: Розпочнемо зі змін в обліку продажу корпоративних прав, про які необхідно знати.
З 3 січня 2013 року кардинально змінився порядок оподаткування продажу будь-яких корпоративних прав1. Це стосується й акцій, і часток у статутному капіталі товариства з обмеженою відповідальністю, товариства з додатковою відповідальністю, командитного товариства, повного товариства, приватного підприємства тощо.
Сьогодні ми поговоримо про зміни в оподаткуванні продажу корпоративних прав, окрім публічних акціонерних товариств.
Так, з 1 січня 2013 року фінансовий результат від операцій із продажу й інших способів відчуження корпоративних прав в іншій, ніж цінні папери, формі, акцій приватних акціонерних товариств, цінних паперів, емітованих нерезидентами, розраховується якрізниця між доходом від такого відчуження та сумою витрат у зв’язку з придбанням таких цінних паперів, інших, ніж цінні папери, корпоративних прав.
Прибуток, отриманий від таких операцій, включають у доходи, що враховуються під час визначення об’єкта оподаткування, а збиток — у витрати, що враховуються під час визначення об’єкта оподаткування (абз. 3–4 пп. 153.9 ПКУ).
ПДВ
Об’єкт основних засобів бере участь у пільгових та обкладених ПДВ операціях. У момент його придбання у 2011 році податковий кредит був розподілений. Крім цього, податковий кредит перерозподілявся в річному перерахунку.
З березня 2013 року пільгові операції припиняються.
Будь ласка, дайте відповідь на такі запитання:
1) що робити з ПДВ за таким об’єктом?
2) як бути в ситуації, коли в майбутньому, наприклад, у 2014 році, цей об’єкт знову братиме участь одночасно в пільгових та обкладених ПДВ операціях?
ВІДПОВІДЬ: Той факт, що платник ПДВ припинив проводити пільгову діяльність, ще не означає, що можна забути про перерахунок податкового кредиту за основними засобами, які брали участь одночасно в пільговій та оподатковуваній діяльності. Підкріпимо наше твердження аргументами.
Насамперед пригадаємо основні постулати розподілу податкового кредиту за основними засобами, які використовуються одночасно в оподатковуваній та пільговій діяльності.
1) Під час придбання необоротного активу, який одночасно використовуватимуть в оподатковуваній та пільговій діяльності,платник розподіляє податковий кредит за допомогою загальної частки використання товарів/послуг і необоротних активів в оподатковуваних операціях (далі — частка використання). Останню розраховують за правилами, наведеними в п. 199.2 або п. 199.3 Податкового кодексу України
Сільське господарство
Право суб’єкта спецрежиму оподаткування згідно зі ст. 209 Податкового кодексу України (далі — ПКУ) залишити собі ПДВ, нарахований під час постачання виробленої сільгосппродукції (або ж продукції її переробки), нерозривно пов’язане з обов’язком використати кошти за цільовим призначенням. Утім межі цільового використання в спецрежимній ст. 209 окреслили дуже розмито, а податківці за два роки, які минули від «запуску» ПКУ, не часто балували сільгосппідприємства розлогими та детальними поясненнями. Сьогодні ми розглянемо, які витрати аграрія можна віднести до цільових і проілюструємо думки контролерів щодо певних їх видів
Пояснити, на що можна витрачати кошти спецрахунку, мала б «формула» у п. 209.2 ПКУ. Утім вона відверто не вдалася: « сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів/послуг… залишається… для відшкодування суми податку, сплаченої (нарахованої) постачальнику на вартість виробничих факторів, за рахунок яких сформовано податковий кредит, а за наявності залишку такої суми податку — для інших виробничих цілей ».
Що таке «виробничі фактори, за рахунок яких сформовано податковий кредит», розтлумачує пп. 209.15.1 ПКУ: це товари/послуги, які придбавають для використання у виробництві сільгосппродукції, а також основні фонди, які придбаваються (споруджуються) з метою такого використання.
Земельні відносини
Нарікання на недосконалість вітчизняного законодавства лунають чи не щодня. Та значну їх частину слід віднести до недоліків нормотворчої техніки. Ось конкретний приклад. Існує певна галузь регулювання (державна реєстрація прав на нерухоме майно). Парламент приймає профільний закон із цього приводу (Закон про реєстрацію). Переконавшись у його недосконалості, кілька разів уносить до нього зміни, відкладає його набрання чинності, переписує наново та знову вносить зміни. Та й за вісім з половиною років такої «законотворчості» парламенту не вистачило (бажання, часу, фаху, вміння — непотрібне викреслити), аби врегулювати процедуру реєстрації самим законом. Тому в Законі про реєстрацію законодавці передбачили повноваження Уряду затвердити більш конкретну процедуру.
Єдиний податок
Насамперед зауважимо, що Книгу обліку доходів і витрат (далі — Книга) заповнюють лише ті фізособи-єдинники, які знаходяться в групах 3 та 5 спрощеної системи оподаткування та є платниками ПДВ.
Приватні підприємці
Який порядок обкладення ПДФО суми допомоги, яка виплачується фізособі-підприємцю на загальній системі оподаткування з Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності такої фізособи?
Передусім згадаємо, що об’єктом оподаткування доходів фізособи — підприємця є чистий оподатковуваний дохід, тобто різниця між загальним оподатковуваним доходом (виручка в грошовій та негрошовій формі) i документально підтвердженими витратами, пов’язаними з господарською діяльністю (п. 177.2 ПКУ).
Особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у т.ч. ті, які займаються підприємницькою діяльністю), також підлягають загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням (щоправда, добровільно1). Тож вони мають право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги відповідно до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» від 18.01.2001 р. № 2240-III (далі — Закон № 2240) за умови сплати страхових внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (п. 3 ст. 6 Закону № 2240).
Чи може фізособа-підприємець на загальній системі оподаткування не сплачувати авансових платежів з ПДФО, якщо він не планує здійснювати в поточному році підприємницьку діяльність?
Відповідь: Ні, не може. Проте в нього є можливість зменшити суму таких авансових платежів у поточному році.
Нагадаємо
Авансові платежі з податку на доходи фізичних осіб (далі — ПДФО) розраховуються підприємцем самостійно, але не менш як 100% річної суми податку з оподатковуваного доходу за минулий рік (у співставних умовах). Сплачуються такі внески до бюджету по 25% щокварталу (до 15 березня, до 15 травня, до 15 серпня та до 15 листопада) (пп. 177.5.1 Податкового кодексу України, далі — ПКУ).
Після цього за наслідками звітного року платники ПДФО подають до органу ДПС податкову декларацію, яка є підставою для остаточного розрахунку суми ПДФО. Податок, сплачений у вигляді авансових платежів, ураховується при остаточному розрахунку суми податку (пп. 177.5.3 ПКУ).
Бюджет
Звітність за 1 квартал 2013 року установи надають відповідно до Порядку складання фінансової та бюджетної звітності розпорядниками й одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Мінфіну від 24.01.2012 р. № 44 (далі — Порядок 44), але з урахуванням змін, унесених наказом Мінфіну від 17.12.2012 р. № 1339. Проте їх не так багато.
Основні нововведення
Вони пов’язані з набранням чинності (з 01.01.2013 р.) новою редакцією Інструкції щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженої наказом Мінфіну від 12.03.2012 р. № 333 (далі — Інструкція № 333). Оскільки змінилися всі цифрові коди та найменування багатьох видатків економічної класифікації, то в новій редакції викладено форми, у яких зустрічаються такі коди, а саме:
форми № 2, № 4, № 7;
Звіт про виконання бюджету (кошторису) Фонду (додаток 13);
Довідка про причини виникнення простроченої кредиторської заборгованості загального фонду;
Довідка про спрямування обсягів власних надходжень, які перевищують відповідні видатки, затверджені
Законом про Державний бюджет (рішенням про місцевий бюджет).
Пенсійне забезпечення
Починаючи з 1 жовтня 2011 року наукові пенсії, відповідно до ст. 24 Закону про наукову діяльність, призначаються науковим (науково-педагогічним) працівникам у разі дотримання таких вимог:
наявність страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону про пенсійне страхування: для чоловіків — 35 років, для жінок — 30 років;
досягнення чоловіками 62-річного віку та наявність стажу наукової роботи не менш як 20 років, жінками — пенсійного віку , установленого ст. 26 Закону про пенсійне страхування, і наявність стажу наукової роботи не менш як 15 років .
До досягнення віку 62 роки право на пенсію за віком мають наукові (науково-педагогічні) працівники — чоловіки 1955 року народження й старше після досягнення ними такого віку:
Особистий інтерес
(за матеріалами листа Держфінінспекції від 05.11.2012 р. № 02-18/1221)
Навчання за держзамовленням — у колі перевірок
У ч. 4 ст. 53 Конституції України задекларовано право громадян на безоплатну вищу освіту в державних та комунальних навчальних закладах на конкурсній основі. Тлумачення цієї норми знаходимо в рішенні КСУ від 04.03.2004 р. № 5-рп/2004: «безоплатність вищої освіти означає, що громадянин має право здобути її відповідно до стандартів вищої освіти без внесення плати в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі в межах обсягу підготовки фахівців для загальносу­спільних потреб (державного замовлення)» .
Під час безкоштовного навчання формально замовником виступає держава, яка виділяє бюджетні кошти на забезпечення навчання у ВНЗ в межах держзамовлення. Тому цілком логічно, що ревізори перевіряють цільове та раціональне використання бюджетних коштів у ВНЗ, у т.ч. і дотримання вимог щодо працевлаштування випускників, які навчалися за кошти бюджету. На жаль, результати ревізій Держфінінспекції та перевірок Рахункової палати свідчать, що ВНЗ не завжди дотримуються вимог законодавства.
 
 
 
 
 

ПІДПИШІТЬСЯ НА РОЗСИЛКУ
і щодня (у робочі дні) отримуйте підбірку свіжої аналітики та новин!