Останнім часом ситуація з пальним досягла практично максимального напруження, стратегічні запаси вичерпуються, їх вчасне відновлення під серйозним питанням. При цьому можуть відбутись перевірки. До них ми вас і підготуємо.

Ліцензування

Питання щодо ліцензій вирішено практично одразу з початком війни – їх дію продовжено, допоки триває воєнний стан (ст. 18 Закону № 481). Черговий платіж необхідно буде внести протягом 30 днів, наступних за днем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану в Україні.

Але без відповідної ліцензії зберігання пального для власних потреб, нехай навіть у країні воєнний стан, заборонено, і її слід отримати (див. роз'яснення ДПС із категорії 113.04 розділу "Запитання – відповіді з Бази знань" ЗІР (zir.tax.gov.ua)). Єдине, що на час дії воєнного стану питання отримання саме ліцензії можна дещо відкласти, зберігати пальне можна на підставі поданої до Мінекономіки декларації.

Акцизна накладна

Таке екстраординарне послаблення торкнулось не тільки ліцензій, адже певні функції акцизної накладної перекладено на ТТН. Це для тих, хто не лише для власних потреб зберігає, а й перевозить. Зокрема, законодавець передбачив, що в разі неможливості зареєструвати акцизну накладну в ЄРАН дозволяється переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами за наявності ТТН, яка повинна містити всю інформацію, що має міститися у відповідній акцизній накладній, яка повинна бути зареєстрована в ЄРАН (пп. 69.4 підрозд. 10 розд. XX "Перехідні положення" ПКУ).

Крім того, за пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов'язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої п. 46.2 ПКУ, реєстрації у відповідних реєстрах акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої ПКУ відповідальності з обов'язковим виконанням таких обов'язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Зверніть увагу

Порядок підтвердження можливості чи неможливості платника податків виконувати обов'язки, визначені в пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ, а також перелік документів для такого підтвердження затверджує Мінфін (пп. 69.1 підрозд. 10 розд. ХХ ПКУ). Поки що такого порядку немає.

Пам'ятайте, що переміщення пального транспортними засобами, що не зазначені, зокрема, у Заявках на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, які надіслано центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, забороняється.

Форму Заявки та Порядок її заповнення затверджено Наказом № 188.

Відповідальність

Зверніть увагу, що мораторій на проведення фактичних перевірок, у тому числі перевірок щодо дотримання вимог законодавства, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи, зокрема Закону № 481, припинено згідно з п. 69.2 підрозд. 10 розд. XX ПКУ.

Також передбачено, що в разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення фактичних перевірок до платників податків застосовують відповідальність відповідно до ПКУ, законів, контроль за якими покладено на контролюючі органи, а вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, установленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), у такому випадку не застосовують, у тому числі положення пп. 112.8.9 ПКУ.

Таким чином, у разі виявлення під час фактичних перевірок контролюючими органами порушень Закону № 481 до суб'єктів господарювання передбачено застосування фінансових санкцій, визначених ст. 17 Закону № 481.

А це, зокрема, штраф у розмірі 500 тис. грн за надання послуг зі зберігання пального іншим суб'єктам господарювання та/або реалізація пального іншим особам на підставі ліцензії на право зберігання пального, отриманої на підставі заяви виключно для потреб власного споживання чи промислової переробки або зберігання пального без наявності ліцензії.

Віталій Городній,
юрисконсульт,
ЛІГА:ЗАКОН

 

 

 

______________________________________________________________

ПРАВОВИЙ ГЛОСАРІЙ

1. ПКУ Податковий кодекс України від 02.12.2010 р. № 2755-VI.

2. Закон № 481Закон України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального" від 19.12.95 р. № 481/95-ВР.

3. Наказ № 188наказ Міністерства фінансів України "Про затвердження форми заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними, та Порядку її заповнення" від 08.05.2019 р. № 188.