Новости публикуются на языке оригинала
ДФС на своєму офіційному порталі оприлюднила Пам’ятку майбутнім користувачам реєстраторів розрахункових операцій (РРО). У ній досить просто розписані основні моменти, на які слід звернути увагу тим, хто буде переходити на використання РРО. Наведемо її повністю.
- Придбання РРО
Перед придбанням РРО суб’єкт господарювання повинен пересвідчитися, що:
1) модель РРО включено до Державного реєстру РРО (інформація про реєстр РРО розміщена на сайті ДФС України);
2) строк служби РРО ще не вичерпано;
3) граничний строк, після якого згідно із Державним реєстром РРО заборонено реєструвати зазначену модель РРО, не настав.
Під час купівлі РРО, що був у використанні, слід пересвідчитися, що реєстрацію такого РРО було скасовано (узяти у продавця (власника) РРО довідку про скасування реєстрації за місцем попередньої реєстрації).
Для придбання РРО суб’єкту господарювання необхідно звернутися до будь-якого виробника касової техніки. Їх перелік із контактними даними розміщено на офіційному сайті ДФС України в розділі «Перелік» і в розділі «Податкові новини – 2015» — застосування РРО платниками єдиного податку.
- Укладання договору на сервісне обслуговування
Перед реєстрацією в органах ДФС суб’єкт господарювання повинен звернутися до Центру сервісного обслуговування й укласти з ним договір на сервісне обслуговування.
Центр сервісного обслуговування (ЦСО) — суб’єкт підприємницької діяльності, який за договором із постачальником/виробником надає послуги введення в експлуатацію, технічного обслуговування, гарантійного, післягарантійного ремонту РРО.
Договір про сервісне обслуговування укладається із ЦСО, що має відповідну угоду (договір) із виробником або постачальником саме тієї модифікації РРО, стосовно якої укладається договір.
- Реєстрація РРО в органах державної фіскальної служби
Для реєстрації РРО суб’єкт господарювання (або вповноважена ним особа) повинен звернутися до органу ДФС за основним місцем його обліку як платника податків.
Суб’єкт господарювання також може зареєструвати РРО за місцезнаходженням своїх відокремлених підрозділів (філій, дочірніх підприємств), що розташовані в іншій територіальній одиниці.
Порядок подачі заявок і перелік документів, які необхідно подавати для реєстрації РРО, строки реєстрації, визначені в Порядку реєстрації та застосування реєстраторів розрахункових операцій, що застосовуються для реєстрації операцій із купівлі-продажу іноземної валюти, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 28.08.2013 р. № 417 і зареєстрований у Міністерстві юстиції України 19.09.2013 р. за № 1617/24148.
Звертаємо увагу, що строк реєстрації РРО в органах ДФС не повинен перевищувати трьох робочих днів. У випадку порушення органом ДФС цих строків прохання звертатися на сервіс ДФС «Пульс» податковий напрямок» за телефоном 044 (284-00-07).
- Опломбування РРО та введення в експлуатацію
Після отримання фіскального номеру касового апарата він повинен бути опломбований сервісним центром. Також необхідно отримати довідку про опломбування.
Після закінчення процедури реєстрації касовий апарат уводиться в експлуатацію, про що представником платника податків і сервісного центру складається відповідний акт.
- Вимоги до форми та змісту розрахункового документа (чеку)
Вимоги до форми та змісту розрахункового документа (чеку) визначені Положенням про форму та зміст розрахункових документів, затвердженим наказом ДПА України від 01.12.2000 р. № 614 і зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.02.2001 р. за № 105/5296 (далі — Положення).
Приклад розрахункового документа (чеку) із позначенням його основних реквізитів наведено на малюнку.
- Порядок роботи з РРО
Перед початком роботи з РРО необхідно переконатися в наявності оригіналів документів на місці проведення розрахунків, зокрема:
- книги обліку розрахункових операцій (КОРО);
- паспорта виробника на РРО;
- реєстраційного свідоцтва ДФС;
- акту введення в експлуатацію;
- довідки про опломбування РРО (на пломби, які прикріплені на апараті) від сервісного центру.
Окрім того, касиру необхідно щоденно перевіряти цілісність пломб на РРО.
Після включення РРО (за допомогою кнопки вкл./викл., якщо апарат був вимкнений) необхідно перевірити наявність касової стрічки, правильність її установки, працездатність РРО (виконавши «Нульовий чек» або Z-звіт на РРО).
«Нульовий чек» — це фіскальний чек без вказівки товарних позицій.
Z-звіт — звіт за даними оперативної пам’яті РРО.
Далі необхідно переконатись у достовірності зазначених налаштувань: на початку чека реквізити повинні відповідати даним реєстраційного свідоцтва, а в кінці чека — відповідність дати й часу.
Після цього в разі необхідності потрібно виконати операцію «Службове внесення» на суму отриманих розмінних грошей.
Чек «Службове внесення» формується для реєстрації внесення готівкових коштів у грошовий ящик каси.
Операція «Службове вилучення» виконується при винесенні готівки з каси.
«Періодичний звіт» — це звіт за даними фіскальної пам’яті за обраний період часу.
У разі виявлення поломки РРО або збою налаштувань реквізитів необхідно припинити роботу на такому РРО, зафіксувати виявлення поломки в КОРО в розділі № 4 у колонках №№ 1 і 2, викликати майстра сервісної служби з метою ремонту апарата.
Після цього до ремонту РРО потрібно оформити КОРО (розділ № 3 колонки № 1) і продовжувати роботу з видачею «розрахункових квитанцій».
Після ремонту РРО необхідно перевірити працездатність РРО, виконавши «Нульовий чек» або Z-звіт на РРО, отримати оформлений належним чином «Акт про поломку РРО», надати майстру на оформлення КОРО (розділ № 4, колонки №№ 3, 4, 5).
Водночас касир повинен заповнити КОРО в розділі № 4 колонки №№ 6 і №7 та оформити КОРО розділ № 3 колонки №№6 і 8.
Для продовження роботи на відремонтованому РРО необхідно виконати «Службове внесення» на суму проведених операцій за розрахунковими квитанціями.
Якщо ремонт РРО був завершений не в день поломки, касиру слід виконати операцію «Службове вилучення» і фіскальний звіт.
У разі блокування РРО через 24 години (максимальний час роботи апарата від початку проведення першої фіскальної операції («Фіскальний чек», «Видатковий чек») для розблокування касиру досить виконати фіскальний звіт.
У разі блокування РРО через 72 години (максимальний час для непередачі даних із апарата на сервер ДФС) касиру слід вимкнути, а потім включити РРО, зняти звіт по модему за допомогою кнопок прокрутки касової стрічки й переконатися, що у звіті буде вказана передача даних із датою та часом примусового перезавантаження РРО. Якщо час передачі даних понад 72 годин, то касиру слід діяти так, як під час виходу апарата з ладу.
Для наявності можливості резервного електроживлення на РРО рекомендовано додатково встановити пристрій безперебійного живлення.
У разі вимкнення електроенергії необхідно припинити роботу на РРО, оформити КОРО (розділ № 3 колонки №№ 1-4) і продовжувати роботу з видачею «розрахункових квитанцій» до початку роботи касового апарату.
- Формування Z-звіту
У разі відновлення електроенергії необхідно перевірити працездатність РРО, «Нульовий чек» або Z-звіт на РРО, оформити КОРО (розділ № 3 колонки №№ 6-8) і для продовження роботи виконати «Службове внесення» на суму проведених операцій за розрахунковими квитанціями.
Для закінчення роботи на РРО необхідно виконати «Службове вилучення», сформувати фіскальний звіт (Z-звіт) і приклеїти його в КОРО (розділ № 1). Водночас необхідно оформити КОРО (розділ № 2) за даними фіскального звіту.
У разі якщо протягом дня знято декілька фіскальних звітів, їх усі необхідно приклеїти в КОРО та забезпечити запис у розділі № 2 згідно з кожним звітом окремо.
- Оформлення покупки й формування фіскального чека
Увести товар у чек, просканувавши штрих-код кожного товару або вручну.
Озвучити загальну суму покупки.
Озвучити суму отриманих від покупця готівкових коштів, попередньо перерахували їх при покупцеві й перевіривши на платоспроможність. Грошові кошти покласти на місце, видиме покупцеві, але поза зоною його досяжності.
Закрити чек.
Видати покупцеві фіскальний чек і здачу, озвучивши її суму.
- Дії при відмові покупця від товару
До закриття чека виконати ануляцію позиції.
Залежно від налаштувань РРО й уподобання суб’єкта господарювання дані анульованої позиції можуть як друкуватися в чеку, так і не друкуватися.
Після закриття чека — створити чек на повернення («Видатковий чек»). Такий чек видається покупцеві разом із готівковими коштами за повернутий раніше товар.
У разі якщо фіскальний чек був створений на помилкову суму або помилкову товарну позицію, також виконується «Видатковий чек».
Відмінністю між такими «видатковим чеками» є підстава, яка повинна бути відображена в реквізиті чека через додаткове налаштування в програмному забезпеченні підприємства.