Новости публикуются на языке оригинала
ГУ ДФС у м. Києві повідомляє, що з метою вдосконалення системи державного регулювання трансфертного ціноутворення, усунення суперечностей, які негативно впливають на забезпечення реалізації податкової політики, та конкретизації норм з урахуванням міжнародного досвіду й оптимального поєднання фіскальної та регулюючої функції оподаткування, прийнято Закон України від 28.12.2014 р. № 72-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням».
Відповідно до пп. 39.1 п. 39 ст. 39 Податкового кодексу України, запроваджується принцип «витягнутої руки», що є основним стандартом для трансфертного ціноутворення та згідно із яким проводиться визначення обсягу оподаткованого прибутку й умови, які б склалися між непов’язаними особами у співставних операціях, за методами, встановленими п. 39.3 ст. 39 Податкового кодексу України.
Уточнено критерії пов’язаності осіб і роз’яснено порядок розрахунку частки непрямого володіння корпоративними правами (пп. 14.1.159 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України).
Згідно із пп. 39.2.1 ст. 39 Податкового кодексу України, змінено умови визнання господарських операцій контрольованими. Відповідно до нових правил, під контроль за трансфертним ціноутворенням не підпадають підприємства, які здійснюють операції на незначні суми.
Господарські операції визнаються контрольованими, якщо одночасно виконуються такі умови:
- загальний обсяг доходу платника податків та/або його пов'язаних осіб від усіх видів діяльності, що враховується під час визначення об'єкта обкладення податком на прибуток підприємств, перевищує 20 млн гривень за відповідний звітний календарний рік;
- обсяг групи таких господарських операцій платника податків та/або його пов'язаних осіб із одним контрагентом перевищує 1 млн гривень (без урахування податку на додану вартість) або 3 відсотки доходу, що враховується під час визначення об'єкта обкладення податком на прибуток підприємств, платника податків за відповідний звітний рік.
Згідно із пп. 39.3.2 ст. 39 Податкового кодексу України, змінено критерії використання методів встановлення відповідності умов контрольованої операції принципу «витягнутої руки»:
- введено критерії вибору найбільш доцільного методу трансфертного ціноутворення;
- залишено пріоритет методу порівняльної неконтрольованої ціни. Водночас у разі можливості застосовування платником податку з однаковою надійністю інших методів, слід застосовувати метод ціни перепродажу або метод «витрати плюс»;
- під час застосування всіх методів достатньо тільки однієї співставної неконтрольованої операції. Використання діапазону цін (рентабельності) є обов’язковим тільки в разі наявності кількох співставних неконтрольованих операцій.
Скасовано п. 21 підрозділу 10 «Інших перехідних положень» р. XX «Перехідних положень» Податкового кодексу України, яким встановлювалися преференції для окремого переліку товарів згідно із кодами УКТЗЕД.
Для визначення найбільш співставної ціни товарів за принципом «витягнутої руки» пропонується використовувати середню ціну таких товарів, що встановилася на товарній біржі за декаду, яка передує проведенню контрольованої операції. Перелік товарних бірж для кожної групи товарів визначає Кабінет Міністрів України. Зазначені ціни підлягають коригуванню з урахуванням обсягу контрольованої операції, умов оплати й постачання товарів, транспортних та інших витрат, передбачених у контракті (пп. 39.2.1.3 п. 39.2 ст. 39 Податкового кодексу України).
Відповідно до пп. 39.5.3 ст. 39 Податкового кодексу України, скасовано пріоритет офіційно визнаних джерел інформації. Платники податків і податкові органи можуть використовувати будь-які інформаційні джерела, що є загальнодоступними й дають можливість отримати вищий рівень співставності комерційних і фінансових умов операції
Змінено критерії до подання звітності платниками податків, які здійснювали контрольовані операції (пп. 39.4.2 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України). Звіт про контрольовані операції подають платники податків, обсяг контрольованих операцій яких із одним контрагентом перевищує 5 млн грн (без урахування ПДВ). Решта платників податків, які протягом звітного періоду здійснювали контрольовані операції, зобов'язані надавати спрощену інформацію одночасно із поданням декларації з податку на прибуток як додаток до неї.
Вимоги до змісту документації із трансфертного ціноутворення та строків її подання також уніфіковано для всіх платників. Документація надається всіма платниками податків протягом одного місяця із дня отримання запиту від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову й митну політику. Визначено перелік інформації, яку має містити зазначена документація (пп. 39.4.6 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України).
Згідно із пп. 39.5 ст. 39 Податкового кодексу України, зазнали змін норми стосовно проведення податкового контролю за встановленням відповідності умов контрольованих операцій.
Під час проведення податкового контролю за трансферним ціноутворення здійснюється моніторинг та аналіз звітності, документації з трансфертного ціноутворення, інформаційних матеріалів і висновків, опитування вповноважених осіб та/або працівників платника податків.
Враховуючи процедурні відмінності під час проведення перевірки, пов’язаної з трансфертним ціноутворенням, збільшено тривалість перевірки контрольованих операцій до 18 місяців.
Також передбачена відповідальність за ненадання інформації контролюючим органам про проведені контрольовані операції.
Відповідно до п. 120.3 ст. 120 Податкового кодексу України, неподання платником податків звіту та/або обов'язкової документації про здійснені ним протягом року контрольовані операції або невключення до такого звіту інформації про всі здійснені протягом звітного періоду контрольовані операції згідно із вимогами п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову й митну політику, тягне за собою накладення штрафу в розмірі:
- 100 розмірів мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня податкового (звітного) року, у разі неподання (несвоєчасного подання) звіту про контрольовані операції;
- 5% суми контрольованих операцій, що не задекларовані у звіті;
- 3% суми контрольованих операцій, щодо яких не була подана документація, визначена пп. 39.4.8 п. 39.4 ст. 39 Податкового кодексу України, але не більше ніж 200 розмірів мінімальної заробітної плати за всі незадекларовані контрольовані операції.
ГУ ДФС у м. Києві